ASIJSKÁ KONKURENCE

Na prahu Evropy stojí levné elektromobily. Čína si chce vzít stovky miliard

ASIJSKÁ KONKURENCE
Na prahu Evropy stojí levné elektromobily. Čína si chce vzít stovky miliard

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Do Evropy se pomalu chystají miliony aut z Číny, které by podle mnohých mohly do pár let solidně zválcovat místní produkci. Čínský automobilový průmysl si v poslední době prošel výraznou proměnou – namísto dřívějších nekvalitních a nebezpečných vozidel teď nabízí moderní elektromobily s nízkou cenou. Ty se teď pomalu, ale jistě dostávají i na starý kontinent. Podle pojišťovny Allianz by čínští výrobci mohli evropským producentům do roku 2030 ukousnout více než 150 miliard zisku každý rok.

Pro mnohé by to mohlo být auto snů. Hybrid, řada moderních vymožeností, rozměry jako Škoda Kodiaq, jenže když se podíváme na ceny v Austrálii, kde už je dostupné, vidíme mnohasettisícový rozdíl. Čínský Haval H6 tam vyjde v přepočtu na 483 tisíc korun, zatímco model mladoboleslavské automobilky na 783 tisíc.

Haval má už potvrzený prodej v Rusku, přičemž další trhy mají následovat. Čína je největší světový vývozce aut. V prvním čtvrtletí tohoto roku vyvezla podle oficiálních statistik 1,07 milionu vozů, čímž předstihla Japonsko. I čínský automobilový trh je největší na světě, je ale také zahlcený elektrickými sportovně-užitkovými vozy (SUV), což vytváří tlak na místní automobilky, aby vyvážely více aut do Evropy.

Elektročína

Vzestup elektroaut v Číně pomohl podpořit odklon od fosilních paliv. Vývoz nových energetických vozidel (NEV), mezi které patří elektromobily či hybridy, vzrostl v prvním čtvrtletí ve srovnání s předchozím rokem o více než 90 procent.

Mezi největší čínské vývozce patří čínská pobočka americké společnosti Tesla, SAIC, vlastník značky MG, a firma BYD, kterou podporuje americký investor Warren Buffett. Dále právě ale pak i Haval, Nio či Geely.

Elektrický pohon je v současné době pro Čínu klíčový. „Šedesát procent trhu s elektromobily v současnosti připadá právě Pekingu, kde na silnicích jezdí více než polovina všech prodaných elektromobilů. Výrazně tomu nahrává domácí výroba baterií. Prim v celosvětové produkci hraje právě Čína, kde budou mít podle odhadů do roku 2025 továrny na baterie maximální výrobní kapacitu zhruba 1,1 terawatthodiny za rok, což je téměř dvojnásobek kapacity zbytku světa. Zcela klíčové je to, že do elektromobilů se používají lithium a kobalt, jejichž zpracování minimálně z poloviny kontroluje právě Čína.

Čínské značky také vadí čím dál tím menšímu množství lidí. Podle nedávného průzkumu společnosti Carwow by 29 procent britských zákazníků zvažovalo, že by jejich příštím vozem mohl být model z Číny. „Skutečnost, že více než jeden ze čtyř řidičů by nyní uvažoval o čínském automobilu, svědčí o tom, jak rychle se mění naše vnímání. Čínští výrobci automobilů, kteří chtějí vstoupit na trh ve Velké Británii, však mají také co dělat, aby si získali nové řidiče; bojují s téměř úplným nedostatkem povědomí o značce a budou chtít změnit současné vnímání kvality konstrukce veřejností,“ myslí si generální ředitel James Hind.

Stovky miliard pryč

Existují ovšem i státy, které z čínského nástupu nadšené nejsou. Je to kupříkladu Turecko, nebo donedávna automobilová velmoc Německo. „Myslím, že ani jeden z čínských výrobců nemůže v Evropě rovnocenně konkurovat evropským, japonským a korejským výrobcům,“ nechal se nedávno slyšet Jochen Siebert, zakladatel poradenské společnosti JSC Automotive, která se specializuje na čínský automobilový trh a má pobočky v Šanghaji a Stuttgartu. Podle něj čínští výrobci nabízí spíše různé „vychytávky“ namísto skutečné kvality.

Kdyby tak čínská auta skutečně vtrhla do Evropy, musely by se místní automobilky připravit na vážnou konkurenci. Podle květnové analýzy Allianz konkrétně na konkurenci, která si vezme sedm miliard eur (163,5 miliardy Kč) ročně. Českou ekonomiku by pak zprávy mohla čínská konkurence připravit až o 0,4 procenta hrubého domácího produktu. „Evropskému automobilovému průmyslu jde o hodně: čtyři z pěti automobilů prodaných v Evropě se montují na místě,“ uvádí zpráva.

Jako řešení Allianz uvádí reciproční cla na auta dovážená z Číny, zlepšení vývoje materiálů a technologií pro baterie elektrických vozidel a také umožnit čínským automobilkám vyrábět automobily v Evropě.

Dovoz elektrických aut do Číny by mohl Evropskou unii v roce 2030 stát přes 24 miliard eur ekonomického výkonu, což představuje 0,15 procenta unijního HDP, uvádí studie. Státy jako Česká republika, která na vývoz aut poměrně spoléhá, by tak mohly tratit, dodává zpráva.

Jan Hrdlička

25. května 2023