Nad televizní minisérií Vlastně se nic nestalo

„Chcípáci“ pro dnešní dobu

Nad televizní minisérií Vlastně se nic nestalo
„Chcípáci“ pro dnešní dobu

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Minisérie Vlastně se nic nestalo, dostupná na internetovém vysílání České televize, je docela ambiciózní projekt. Ne v produkčním smyslu – šest ani ne půlhodinových epizod, výrobně spíš nenáročných, žádná ojedinělá podívaná, a to ani v českém kontextu. Ani nijak provokativní, nebo dokonce šokující, jak by si mohl slibovat divák nalákaný zjištěním, že děj se z velké míry točí kolem serveru Only Fans, jenž platícím uživatelům umožňuje přístup k obsahu vytvářenému lidmi, kteří nabízejí svoje snímky a videa většinou erotické či pornografické povahy, případně i kontakt s nimi. Je to ale pokus nějak postihnout současnost a také generační zkušenost dnešních plus minus třicátníků.

Název je možné chápat škodolibě, jako bezděčně výstižnou charakteristiku díla, v němž se toho moc neděje, to by ale nebylo spravedlivé, jakkoli ta minisérie není žádné vyhrocené drama. Ale to, že se toho v životech hrdinů vlastně moc neděje, je také tématem díla scenáristů Jana Vejnara (ten i režíroval) a Darji Mikové. Vlastně se nic nestalo, ale i tak si připadají v životě trochu ztracení.

Žofie (Denisa Barešová) a Roman (Jiří Chadraba) jsou spolu sedm let a ten vztah se – jejich slovy – nikam neposouvá. Na návštěvě se u nich ocitne Andrea (Elizaveta Maximova), druhdy populární účastnice reality show a později tak trochu influencerka. Ukáže se, že Andrea má účet na Only Fans a že Roman je předplatitelem jejím a několika dalších. Žofie to odmítá přijmout a s Romanem se rozejde. Zakrátko si ale sama účet na Only Fans otevře, je to pro ni způsob objevit neznámé dimenze světa a života. Andrea je okolím i životní situací tlačena k čím dál krajnějším způsobům prezentace, ve svém regulérním zaměstnání se setkává s obtěžováním. Roman nese rozchod s Žofií velmi těžce, nějakou dobu bydlí s přáteli, nepřestává si ale dělat naděje, že se k němu Žofie jednou vrátí.

Minisérie je propagována jako dílo mladých autorů o mladých hrdinech a pro mladé diváky, do jeho cílové skupiny bych se evidentně nevešel. I tak jsem si v tom něco našel, můj vztah by asi vystihly obligátní řeči o poloprázdné či poloplné sklenici. Hrdinové tu mluví okázale současným jazykem, užívání anglicismů scenáristé dohnali na hranici parodie. Některé dialogové scény jsou jistým způsobem přesvědčivé, dobře napsané a podané repliky, myslím, vystihují vyjadřování lidí, kteří moc nevědí, jak říct, co říct chtějí, mix rozpaků a banality, pro některé konverzace typický. V pasážích, jejichž účelem je ilustrovat nějaký společenský problém, ale přesvědčivost minisérie padá, některé vedlejší postavy (např. Romanovi dočasní spolubydlící) působí spíš odbytě, jako karikatury (nic proti nim), ovšem podané ne moc zábavně a dost křečovitě.

Minisérie má taky poněkud nespojitou strukturu, je to dáno i sestavou hrdinů – jeden pár plus postava, která se s nimi potká na začátku, pak už – až na jedno krátké setkání – ne. Téma Only Fans a způsobu existence ve světě té aplikace se taky spíš vytratí, než aby bylo nějakým smysluplným způsobem uzavřeno. Pokud se ale minisérie soustřeďuje na hlavní postavy a jejich vnímání a drobné, avšak vyčerpávající zápasy, má Vlastně se nic nestalo nějakou intenzitu.

Mladý člověk, který moc neví, co si počít se životem, není specificky současné téma. Například v devadesátých letech se psalo o tuzemské „chcípácké“ kinematografii. Roman a Žofie jsou jakousi dobově specifickou verzí „chcípáků“ minulých let, jejichž život je ovlivňován a určován technologiemi, jež rozšiřují jejich možnosti, ale nijak neprohlubují jejich poznání nebo schopnost zorientovat se v životě. Současná je na nich potřeba mluvit, takzvaně řešit věci, způsob toho mluvení a uvažování je ale součástí jejich problému, netvrdím, že bylo autorskou intencí ukázat je tak, mému starému oku se to tak ale jevilo. A pozoruhodná mu přišla i naprostá nepřítomnost dětí v seriálu o lidech kolem třicítky, nejenom fyzická. Nejsou v něm ani jako (třeba odmítnutá) možnost nebo registrovaná absence.

Vlastně se nic nestalo (ČR, 2024), režie: Jan Vejnar, hrají: Denisa Barešová, Jiří Chadraba, Elizaveta Maximova a další, dostupné na iVysílání ČT.