ZMĚNY VE ŠKODA AUTO

Boj o budoucnost Škody. Němci škrtají, rozhoduje se mezi spalovacími motory a elektroauty

ZMĚNY VE ŠKODA AUTO
Boj o budoucnost Škody. Němci škrtají, rozhoduje se mezi spalovacími motory a elektroauty

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Automobilový koncern Volkswagen ve středu svým investorům prezentoval plánované změny, které německý deník Handelsblatt nazval „největší restrukturalizaci za poslední desetiletí“. Součástí skupiny je i česká Škoda Auto. Němečtí nadřízení měli podle dřívějších spekulací tuzemsku určit roli hlavní výrobny spalovacích motorů, mladoboleslavská automobilka se ve svém vyjádření ale proti tomuto ohrazuje. Podle ní je budoucnost v elektromotorech, současně ale dodává, že v nejbližší době chystá nabízet své modely s klasickým spalovacím motorem, elektrickým pohonem i v hybridním provedení.

„Budoucnost automobilky Škoda Auto je elektrická. V právě probíhajícím období transformace průmyslu na elektromobilitu v oblasti produktů i výroby se Škoda Auto zaměřuje na uspokojení rozdílných potřeb všech zákazníků v různých regionech, a to z hlediska velikosti i druhu pohonu,“ uvádí Pavel Jína, mluvčí společnosti pro finanční a prodejní výsledky.

V prohlášení zaslaném redakci „ubezpečuje“, že firma bude do budoucna nabízet šest plně elektrických modelů, stejně jako vozy se spalovacími motory. V nabídce mají být i plug-in hybridy.

Výspa spalovacích motorů

V minulých dnech se přitom hovořilo o tom, že se z českých závodů stane poslední hájemství klasických automobilů. Podle spekulací v médiích měla Škoda „nést vlajku spalovacích motorů“. To Jína následně popřel. Přitom tomu napovídaly i některé nedávné kroky koncernu. Volkswagen se nedávno přihlásil k nové verzi moderního spalovacího motoru 1.5 TSI Evo2, který se vyznačuje vlastnostmi směřujícími ke snížení emisí a spotřeby.

Co se naopak ukázalo jako pravdivá spekulace, je sjednocení a tedy zlevnění výroby. Ve střednědobém horizontu plánuje Volkswagen sladit výrobu značek Volkswagen, Seat, Cupra a Škoda. Mělo by jít o sdílení platforem, a především výrobních závodů.

„Do budoucna se výroba skupiny velkoobjemových značek důsledněji zaměří na využití závodů napříč značkami a platformami. Cílem nového modelu řízení koncernu Volkswagen je zúročit sílu jednotlivých skupin značek a zároveň co nejefektivněji využít výhody, které přináší velikost skupiny. Díky tomu chce koncern Volkswagen dosáhnout vyvážené kombinace emocionální esence samotných značek a široké škály a rozmanitosti technologií a služeb,“ vysvětluje Jína.

„Náš nový model řízení je založen principech ziskovosti, nižších fixních nákladech a disciplinovaných investicích. Historicky se naše společnost často snažila zvyšovat ziskovost objemovým růstem – a v této strategii jsme úspěšní. Jsme ale přesvědčeni, že transformace našeho průmyslu k elektrické mobilitě a digitalizaci vyžaduje nový přístup,“ řekl ve zprávě Volkswagenu finanční ředitel koncernu Arno Antlitz.

Od roku 2023 do roku 2027 chce skupina Volkswagen dosahovat průměrného růstu prodejů o pět až sedm procent. Poté chce růst naplánovat podle vývoje tohoto odvětví. Strategickou rentabilitu tržeb chce do roku 2030 zvýšit na cílových devět až 11 procent.

Koncern chce rovněž v nadcházejících letech snížit náklady na hmotné investice a také na výzkum a vývoj. Podíl investic tak má do roku 2027 klesnout pod 11 procent obratu. Pro letošní rok koncern plánuje podíl investiční výdajů na 14,5 procentu tržeb.

Jan Hrdlička

21. června 2023