Český Francouz František Mertl na Pražském hradě

Postavy z rozpálené pece

Český Francouz František Mertl na Pražském hradě
Postavy z rozpálené pece

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Sotva ve Valdštejnské jízdárně skončila skvělá výstava Pařížská škola – École de Paris, nabízí se v Jízdárně Pražského hradu, tedy o pár stanic dvaadvacítky výše, její, dalo by se říci, dovětek. Malíř František Mertl se rovněž jako „Pařížané“ Jiří Kars, František Zdeněk Eberle a Otakar Kubín rozhodl pro Francii, vplynul do francouzského uměleckého světa a stal se českým Francouzem, tchèque Français. Rodák z Třebíče (narodil se roku 1930), jako čerstvý absolvent pražské AVU z první poststalinské generace (Karel Nepraš, Jan Koblasa, Bedřich Dlouhý, Theodor Pištěk) přešel v roce 1958 přes Braniborskou bránu do „svobodného světa“, kde na něj čekala jeho milá, Jacquelin, Američanka s marocko-židovskými kořeny. S tou se seznámil dva roky předtím na studijním pobytu v Perugii, kam se dostal jako jeden z prvních Čechů své generace. Zjednodušil si pak jméno na Franta, což nezní Francouzům tak lidově, jako by to znělo nám, a usadil se na jihu Francie, na krásných místech, nejdřív v Nice, pak ve Vence. Tam žije ve svých pětadevadesáti letech v obdivuhodné tvůrčí kondici, obklopen krásou a zaslouženým respektem.

Jeho dějinným zážitkem nebyla, jako v případě umělců „pařížské školy“, již druhá světová válka, ale komunistická totalita, z níž však brzy unikl, a pak život ve svobodném světě, v němž jednal a žil jednak jako umělec – ale také jako světoobčan a homo politicus. Měl úspěch, jezdil po světě, zvláště blízká mu byla Afrika, což se odrazilo také v jeho tvorbě: často mají jeho postavy na obrazech, stejně jako sochy, jimž se také věnuje, negroidní rysy. Má to symbolicko-moralistní rozměr (utlačovaná rasa světa) a dalo by se asi říci, že černošské rysy prohlubují vjem člověka jako trpící bytosti, černá tvář jako obžaloba moci a násilí. Jeho tvorba by se tedy dala nazvat jako angažovaně humanistická, aniž by to nutně mělo znít zprofanovaně. Franta je umělec patetického ducha, neboť patří ještě k těm tvůrcům, kteří brali umění doslova a vážně: není to žádný ironický postmodernista, zřetelně se hlásí k odpovědnosti a přesvědčení, že když má umělec tu možnost, kterou mu dává talent, má mluvit za lidstvo. Frantovy obrazy jsou toho druhu, ve kterých se ještě věří, že mohou divákem otřást a že se v něm něco pohne. Je to poněkud optimistická víra, ale u umělců, jako je Franta, se nezakládá na ideologii, ale na soucitu s trpícím člověkem. Jsou prosáklé tématy destrukce a zkázy, pulzují v nich lidská těla jako srdeční sval v obnažené hrudi.

Franta začínal jako robustní figuralista, motivy jeho obrazů byly civilní a sociální a jeho postavy byly masivní a svalnaté. Na výstavě je jeden „lhotákovský“ obraz z doby před emigrací, jsou na něm cyklisté, možná jeden z nich je autor, sám velký sportovec. Po emigraci možná chvíli hledá, kudy jít, maluje jako Kubišta před padesáti lety, ale brzy se projeví silný a neodolatelný vliv Pabla Picassa a jeho fyzického „primitivismu“: s Picassem ostatně sdílel „ducha jihu“, takže magnetismus jeho osobnosti ho nemohl v šedesátých letech minout. Druhým spřízněným malířem byl jiný velikán poválečné moderny (a zároveň velký solitér) Francis Bacon (1909–1992), jehož deformované postavy nahých rozvalených těl, u nichž není jisté, jdou-li na porážku, nebo jde-li o sexuální akt, vidíme i na Frantových obrazech. Jako by se hlásily k Baconovu imperativu, že obraz má vyvolávat fyzickou reakci, čímž by se měla do umění vracet posvátnost, bez níž ztrácí umění velkou část smyslu a ceny. Umělec už sice víru v Boha většinou ztratil, ale umění by si mělo najít a vybojovat svou vlastní náboženskost, svou víru v sebe sama. Mertl-Franta ji nepostrádá. Jsou to obrazy vážné a vážně míněné, mají často existenciální podtext a rozměr, ne sice prvoplánový, ale srozumitelně mluvící za zraněné a obnažené lidství. Kdyby mohly, začaly by křičet nebo naříkat. Přitom nejsou vyděračské a prvoplánové, nejsou to křiklavé plakáty. Od rétoričnosti politického angažovaného umění je zachraňuje dokonalá technika malby, energický rukopis a grandiózní ovládnutí malířského prostoru, v němž se z hlubin vynořují objemy postav jako tvary plamenů z rozpálené pece. Nemusí to být umění pro každého, ale majestátnost mu upřít nikdo nemůže.

Franta. Jízdárna Pražského hradu. Pořádá Správa Pražského hradu, partner Národní galerie. 14. 2. – 15. 6. 2025

Diskuze

Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.