Vyznání monarchistovo
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
V předvečer vyhlášení výsledků prezidentských voleb, na něž čeká celý svět – a i já kvůli nim budu vstávat v nekřesťanskou hodinu –, je asi nejvhodnější příležitost k tomuto coming outu. Ano, jsem monarchista. Pokud by někoho zajímalo proč, dokážu odpovědět krátce nebo to trochu rozepsat a dopředu se omlouvám, budu se při tom muset zabývat sám sebou, což ve chvílích, kdy je v sázce osud civilizace, záchrana demokracie a kdesi cosi, může kdekomu připadat velmi nepřípadné. No nic.
Krátká odpověď na otázku Proč jsem monarchista? zní: Nikoliv z vlastního rozhodnutí. Je to odpověď pravdivá a taky velice monarchistická. My monarchisté totiž dobře víme, že úděl se člověka neptá a prostě si ho vybere, nemá cenu před ním utíkat nebo s ním smlouvat, bylo by to navíc nedůstojné. Svoje o tom věděl Aragorn z Pána prstenů, taky tím králem nechtěl být a skrýval se před tou rolí, moc platné mu to ale nebylo. Příběh mého monarchismu ale není ani trochu tolkienovský, je v něm spíš dost z Haška, jsme v Česku, ale to na podstatě věci nic nemění. Tím se dostávám k té delší odpovědi.
Jinými slovy – přijal jsem nějakou roli. A když to člověk udělá, často se stane, že ho ta role nějak promění. Dneska už jsem schopný vážně vysvětlit, proč jsem monarchista. A kdyby se mě někdo zeptal, jaké uspořádání téhle země bych zvolil, kdybych měl moc o něm rozhodnout, odpověděl bych, že to je konstituční monarchie. Ten můj monarchismus je velice platonický, nepředpokládám, že jeho ideál jednou dojde naplnění, asi to z vícero důvodů ani není možné. Škoda.
O monarchii se říká, že to je přežitek, reziduum minulosti, v níž hrála roli rodová privilegia, komická zátěž na noze společnosti, která směřuje dopředu. Dá se to ale popsat i jinak. Úlohou monarchie a monarchy je reprezentovat v zemi nějaký jiný čas, ne ale ve smyslu historickém (reprezentovat minulost), ale čas jiným způsobem plynoucí, vnímaný ne z perspektivy jednoho lidského života a jako striktně lineární, ale čas, v němž živí, mrtví a nenarození jsou také současníky. Formálně je král hlava státu, ale ke státu vlastně nepatří, na jeho chod nemá žádný vliv ani ho nekomentuje, jeho doménou je království, což je něco jiného než stát, společnost, národ. Je tichým svědkem, vyjadřuje se ke světu svou existencí, přítomností. Nemá demokratický mandát, nikdo ho nikam nezvolil, to ale mimo jiné znamená, že nikdo nebude vyčítat sousedovi, koho to proboha volil, když král ve svojí roli selže. Ta role je být figurou, která vyjadřuje království, což je víc než lidé, kteří v ní momentálně žijí, víc než občanstvo, než národ. A reprezentovat je může být možné právě jenom mlčením a sebepopřením, což v dnešním světě poháněném imperativem „Vyjádři se!“ jistě působí anachronicky a možná o to víc ten svět takovou postavu potřebuje. Postavu, která z toho světa tak trochu není nebo se to nebytí učí, protože to dostala za úkol, přijala roli, která získává smysl tím, že ji někdo představuje. Její autorita nevychází z vůle lidí, ze slov nebo zásluh. Je mocná i v praktickém smyslu bezmocná, vyjadřuje tím jeden z paradoxů, na nichž tahle civilizace stojí. Je ambasadorem tajemství, její mlčení má trvalost. Nějakého takového krále bych chtěl. Mít ho nebudu, nějak to přežiju, ale trochu líto mi to je. My, monarchisté, jsme ale zvyklí.