Nové kurikulum Mikuláše Beka jde do finále

Průběžná zpráva o debilizaci české mládeže

Nové kurikulum Mikuláše Beka jde do finále
Průběžná zpráva o debilizaci české mládeže

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

O chystané změně kurikula pro základní školy – říká se mu Rámcový vzdělávací program, RVP – jsme tu obsáhle psali v květnu. Nález byl celkově spíš neradostný: rozvolnění systému, ještě větší posun od znalostí k tzv. kompetencím, do toho náznaky indoktrinace především ve dvou módních tématech: environmentalismu a genderové ideologii. Ale končili jsme odpovědí předsedy vlády, že „znění revize dosud není definitivní“ a že „cílem úprav RVP je přizpůsobení vzdělání potřebám 21. století, nikoli indoktrinace“.

Jsme o pět měsíců dál, na konci září mělo skončit dolaďování textu mezi ministerstvem školství a Národním pedagogickým institutem, který má RVP podle představ ministerstva dodat. Ke konci roku by mělo nové kurikulum být schváleno definitivně. Od příštího školního roku, čili za rok touto dobou, se podle nových „osnov“ může učit dobrovolně, o další dva roky později, ve školní sezoně 2027/2028, budou závazné pro všechny základní školy v republice. Nemůžeme tu dostatečně zdůraznit, že nové „osnovy“ neschvaluje sněmovna, nehlasuje se o nich dokonce ani ve vládě. Takže když ministr školství Mikuláš Bek bude chtít a zbytku vládních stran nové osnovy za střet s Bekem a jeho hnutím STAN nebudou stát, dokument důležitý pro utváření české mládeže získává konečnou podobu právě v těchto dnech.

Ústupek jen jeden

Začněme tím, co na jaře poutalo největší pozornost – průnikem genderové ideologie do osnov, kdy nejkřiklavější to je u dějepisu. Žák si má uvědomit, že sociální a genderový řád je dán mocensky, že „snahy o emancipaci (např. boj žen za politická a sociální práva, zrovnoprávnění LGBTQ+ komunit ve věcech rodinného práva) byly a jsou blokovány využíváním historických argumentů, které odkazují k tradicionalisticky pojatému trvání neměnných rolí“.

Tady podle našich zpráv ještě před parlamentními prázdninami ministr Bek na schůzce s premiérem Petrem Fialou ustoupil s tím, že důraz, s jakým se k genderu přistoupilo v dějepise, je i na něj moc. Skandalizovaná pasáž by proto v závěrečné verzi měla být buď vypuštěna, nebo silně utlumena. Co zůstává, je vztah mužů a žen jako mocenský faktor procházející historií. Bude jedním z třinácti historických fenoménů, jimž žáci mají věnovat pozornost. Když už jsme u dějepisu, zůstává zrušeno dělení na dějiny české a světové. Učitelé se sami rozhodnou, jestli budou dějiny vykládat chronologicky, nebo podle témat.

Někteří znalci dávají drobný ústupek od genderu v dějepise za zásluhu České biskupské konferenci. Fakt je, že arcibiskupství pražské dávalo najevo svoje znepokojení jak Bekovi, tak arcibiskup Jan Graubner ještě v červnu přímo Fialovi. Premiér svou pasivitu obhajoval příkladem Masarykovy univerzity, kde byl před dvaceti lety založen bakalářský obor genderových studií, aby pak i bez zásahu rektora Fialy víceméně zašel na nezájem. Ale přenášet tento apatický přístup na základní školy není bez rizika, už proto, že ředitelé škol jsou pod téměř neustálým bombardováním neziskových organizací, které školám na klíč nabízejí odučit různá témata, na prvním místě sexuální výchovu.

Na druhé velké pole indoktrinace, jímž je klimatismus, se naopak za těch pět měsíců ani nesáhlo. Takže v průřezovém tématu „Člověk a jeho svět“ se žák zamýšlí nad budoucností z hlediska udržitelnosti, průřezové téma „Udržitelné prostředí“ deváťáka přiměje zkoumat „provázanost mezi klimatickou změnou, vlastním životním stylem, životem společnosti a ekonomickou činností“. Klimaskeptici, nebo aspoň zastánci názoru, že zpolitizovaná věda nepatří do výuky, žádnou svou biskupskou konferenci nemají.

Z tvrdého do měkkého

To by byla přímá politizace. Domnělým trendům doby odpovídají i některé trendy, které návrh RVP obsahuje ve stejné míře teď jako před pěti měsíci. Učivo je redukováno hlavně u přírodních věd a „tvrdých předmětů“, jako je matematika. Požadavky na úroveň matematiky na konci 9. třídy budou odpovídat očekáváním, která má české školství na sedmáky, nebo dokonce šesťáky. Fakt je, že ministerstvo tu částečně vyslyšelo kritiku a pokročilému žákovi, který úroveň matematiky požadovanou v novém RVP pro konec 9. třídy dosáhne už v 6. nebo 7. třídě, a bude tedy na úrovni starého RVP, se učitel po zbylý čas strávený žákem ve škole smí věnovat a přidávat mu individuálně. Nicméně základ pro všechny bude nižší, tak si to přálo ministerstvo.

Když se někomu ubere, vznikne zákonitě prostor pro jiného, v našem případě pro měkké obory. Okruh Umění a kultura zahrnuje dva tradiční předměty, výtvarnou a hudební výchovu, z revolučního nápadu, aby tento okruh byl rozšířen o předměty tance, filmu a divadla, zůstává tajemný apel, aby žákovi nebyla odepřena diverzita umělecké tvorby a kulturních projevů.

Méně konkrétního učiva, například gramatiky nebo literární historie, má být i v českém jazyce, ale zas bude obohacen o mediální gramotnost, bez níž se tento předmět dosud obešel. Představujte si pod tím například zapojení digitálních technologií do tvorby textu nebo jakýsi trénink proti manipulacím při komunikaci.

Celkově jsou RVP dalším posunem od učiva a znalostí k různým druhům gramotnosti, které však jsou v materiálu definovány buď vágně, nebo vůbec. Nutno dodat, že takové očekávání od nových „osnov“ nastavilo ministerstvo školství už za Babišova ministra Roberta Plagy. Dnes Plagou vytyčený směr podporují i klíčový Bekův náměstek Jiří Nantl (ODS) a ovšem premiér Fiala. Tím se zdá být vymalováno.

Odpočítávání

Zbývají tři měsíce, kdy se s dokumentem aspoň teoreticky dá něco udělat. Musel by vzniknout veřejný tlak, který se ideálně přetaví do politického. V dosluhující pětikoalici mají nějaké výhrady jen jednotlivci, Renáta Zajíčková z ODS nebo Nina Nováková za lidovce. Z opozice se k jejich skeptickému náhledu přidává ještě Jana Berkovcová (ANO) a ovšem celá SPD.

Zajíčková s Novákovou shodně tvrdí, že na schůzkách školské K 10 (oborová K 10 je tvořena vždycky dvěma zástupci každé z vládních stran) se dosud nepodařilo ministra Beka k hovoru o RVP přimět. Bek se utíká k jednotlivostem, jako je otázka výuky angličtiny na prvním stupni.

Že i s touto vládou národní strnulosti lze hnout, ukázaly krajské a senátní volby. Ale „reformované“ školství neponese své zkažené plody tak viditelně a tak rychle jako stavební řízení.