LETENKY BUDOU ZDRAŽOVAT

Konec levných letenek: Od ledna zaplatíme ekologický poplatek. A přijde další omezení

LETENKY BUDOU ZDRAŽOVAT
Konec levných letenek: Od ledna zaplatíme ekologický poplatek. A přijde další omezení

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Nová letecká paliva mají šetřit životní prostředí, jsou ale v průměru pětkrát dražší než běžný letecký kerosin. Kvůli povinnému tankování takzvaného udržitelného leteckého paliva, které se běžně označuje anglickou zkratkou SAF, od ledna vzrostou ceny letenek u většiny společností vypravujících lety ze zemí Evropské unie. Zdražení letenek o ekologický poplatek už oznámila Lufthansa, Swiss Airlines, Austrian Airlines i domácí Smartwings.

Povinné přimíchávání biosložky do paliva už dopadlo i na letecké společnosti. Ty budou mít podle nařízení Evropské komise od ledna povinnost tankovat palivo minimálně s dvouprocentním obsahem biosložky, což má snížit uhlíkové emise vypouštěné leteckou dopravou. Ty momentálně tvoří přibližně 2 procenta globálních emisí CO2.

Vzhledem k ceně SAF, která se pohybuje mezi dvojnásobkem a sedminásobkem ceny běžného leteckého paliva, tak logicky musí dojít i ke zdražení letenek. To bude zatím spíš mírné. Výraznější zdražení se pak očekává v dalších letech. Od roku 2030 budou totiž dopravci muset tankovat paliva s šestiprocentním obsahem SAF, v roce 2035 s dvacetiprocentním a od 2050 dokonce se sedmdesátiprocentním obsahem biosložky. Letecké společnosti budou navíc v budoucnu také více zatíženy emisními povolenkami, s jejichž bezplatným vydáváním se v letecké dopravě zatím počítá pouze do roku 2026.

Nařízení je součástí balíčku Fit for 55, který představuje sadu opatření, pomocí nichž chce EU snížit emise skleníkových plynů o 55 procent do roku 2030 a v roce 2050 dosáhnout úplné uhlíkové neutrality. To však v letecké dopravě nebude zcela možné, evropští dopravci se tedy budou muset spoléhat právě na nákup emisních povolenek, aby dosáhli nuly alespoň na papíře.

Například Smartwings počítají s tím, že od ledna zvýší ceny jednosměrných letenek o tři až 15 eur (tedy zhruba o 75 až 380 korun) v závislosti na délce letu. Největší německé aerolinky Lufthansa pak plánují zdražení letenek na nejkratších trasách o jedno euro, na nejdelších linkách pak až o 72 eur, což je asi 1820 korun.

Na růst cen letenek, kterého jsme v poslední době svědky, mají vliv i další faktory. Evropské letecké společnosti se musí například vyhýbat ruskému vzdušnému prostoru. To prodlužuje let a zvyšuje spotřebu paliva. Obdobná doporučení nyní platí také pro Írán, přes který od nás vedla nejkratší trasa do zemí Perského zálivu nebo Indie a jihovýchodní Asie.

Za pozornost stojí, že s výhodami udržitelného leteckého paliva, tedy SAF, to není tak jednoznačné. A nejde pouze o to, že současná letadla jsou schopna létat maximálně na padesátiprocentní směsi SAF a konvenčního paliva, jak uvádí například Airbus.

Čistší náhrada konvenčního paliva se nyní vyrábí z odpadních produktů, jako jsou použité kuchyňské oleje nebo tuky, v kombinaci s biolihem získaným z některých zemědělských plodin typu kukuřice, což může být do budoucna problematické. Upozorňuje na to třeba zpráva amerického analytického institutu IEEFA. V případě, že nebudou přijaty také udržitelné zemědělské postupy, mohla by masová produkce SAF v budoucnu vést k odlesňování nebo ztrátě biodiverzity.

„Spotřeba vody představuje další výzvu. Výroba biopaliv má obvykle vysoké nároky na vodní zdroje kvůli zavlažování, což může zatěžovat místní zásoby vody a ovlivnit její kvalitu,“ tvrdí analytici. O negativních dopadech pěstování konkrétně kukuřičné monokultury, zejména kvůli vyčerpávání vodních zdrojů, píše také časopis Forbes.

K podobným závěrům došla rovněž americká nezisková organizace World Resources Institute, který poznamenává, že zvyšování produkce zemědělských plodin kvůli výrobě biopaliv je extrémně neefektivní. „Mnoho vědců a mezinárodních regulačních orgánů dospělo k závěru, že pěstování plodin na výrobu leteckého paliva nesnižuje emise, pokud vezmeme v potaz celý životní cyklus – od produkce až po zpracování a spotřebu.“

 

16. listopadu 2024