Hrozba celní války s USA poškodí české firmy. Pocítí ji hlavně automobilky
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Hrozba celních válek se Spojenými státy je špatnou zprávou pro celou Evropu. Obzvlášť drtivý dopad může mít zavedení dovozních cel, o nichž často hovoří nově zvolený americký prezident Donald Trump, na české firmy, které měsíčně vyvezou přímo do USA zboží za více než 10 miliard korun. Cla by mohla poškodit i motor české ekonomiky – automobilový průmysl.
Trump během prezidentské kampaně opakovaně hrozil, že zavede až 60procentní plošná cla na zboží z Číny a 10 až 20procentní clo na dovoz zboží ze zbytku světa. Zahraniční firmy tím chce donutit, aby vyráběly přímo ve Spojených státech. Různí experti se teď přou o to, do jaké míry jeho slova brát vážně, nebo zda nejde pouze o vyjednávací trumf pro budoucí rozhovory o obchodní dohodě s Evropou.
Za několik málo dnů po volbách nicméně Trump ukázal, že nestřílel do vzduchu, a americká média informovala, že jeho tým už připravuje opětovné odstoupení od pařížské klimatické dohody nebo masové deportace nelegálních migrantů.
The Financial Times navíc s odvoláním na Trumpovy spolupracovníky informovaly, že nabídl funkci obchodního zmocněnce, což je ekvivalent ministra obchodu, znovu známému protekcionistovi Robertu Lightnizerovi – ten v minulosti prosazoval například cla na dovoz oceli a dalších surovin a volný obchod vinil z úbytku pracovních míst v americkém průmyslu.
Pokud by Trump skutečně zavedl dovozní cla v intencích, o nichž hovořil, mělo by to dramatický dopad na celou Evropu. Nejvíc by to patrně odskákaly německé automobilky, na které je zase silně navázaný český průmysl. Už po Trumpově zvolení kvůli tomu klesly akcie automobilek BMW, Volkswagen, Mercedes-Benz i Porsche o několik procent. Například BMW má v USA vlastní fabriku, stejně jako Volkswagen. Ten však do USA stále dováží vozy i z továrny v mexické Pueble, přičemž Trump hrozil, že uvalí na Mexiko taková cla, že do USA už nepřijede jediné auto.
Z Mexika dováží výrobky do USA také česká firma Příhoda, která je jedním z hlavních výrobců textilních potrubí a difuzorů na světě. Dovozní cla by se mimo jiné dotkla také českých zbrojovek, pro něž jsou Spojené státy nejvýznamnějším odbytištěm ručních palných zbraní a malorážového střeliva.
Výrobu pro americký trh plánuje do USA přesunout také například česká skupina Brano. „Tesla nám přiklepla dvě zakázky, ovšem s podmínkou, že budeme dané díly do dvou let zhotovovat v USA. Tedy levněji než v Česku, které ztrácí konkurenceschopnost,“ řekl pro E15 majitel skupiny Pavel Juříček.
Z Bruselu zaznívá, že EU je na hrozbu „Trumpových cel“ připravena. „Udeříme zpět rychle a tvrdě,“ řekl pro Politico jeden vysoce postavený evropský diplomat. Další tvrdí, že státy EU koordinují svou strategii s Evropskou komisí. „Brusel má připravený seznam a jsou si docela jisti, že tu obchodní válku mohou vyhrát.“
Ekonom Lukáš Kovanda v podcastu HROT Pavla Štrunce nedávno varoval před přímým důsledkem obchodní války s USA. „Pokud Trump zavede cla, jak plánuje, o práci může připravit 55 tisíc Čechů, Česká ekonomika ročně přijde o zhruba 300 miliard korun,“ tvrdí hlavní ekonom Trinity Bank.
„Pokud by byla cla zavedena ve výši 60 procent na Čínu a 20 procent na Evropskou unii, tak je to totální překreslení podmínek globálního obchodu, tak jak ho známe po druhé světové válce,“ dodává Kovanda. V důsledku toho mohl být nejvíc zasažen český automobilový průmysl a další sektory, které spoléhají na vývoz do Spojených států či na německé odběratele.
Rovněž varuje, že taková změna by mohla vést k přemístění výrobních závodů do Spojených států, kde budou firmy profitovat z levnějších energií a snížených nákladů na výrobu. „Přemístění výrobních závodů do Spojených států se může stát realitou. Firmy hledí na náklady, a pokud Trump nabídne levnou energii a nízké daně, může to být pro Evropu vážná výzva.“