EDITORIAL Daniela Kaisera

Čtení, které klidu nepřidá

EDITORIAL Daniela Kaisera
Čtení, které klidu nepřidá

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Minulý týden jsme otiskli rozhovor s prezidentem Hospodářské komory Zdeňkem Zajíčkem. Rozhovor měl původně mít dvě tematické poloviny, protože ale Echo není nafukovací, publikovali jsme jen tu o digitalizaci a Ivanu Bartošovi. Druhé téma bylo úplně jiné – Green Deal neboli Zelená dohoda pro Evropu, která nás má k roku 2050 přivést k emisní neutralitě. Dovést tam nás má soubor opatření, předpisů a zákazů. Zákaz aut se spalovacími motory je skutečně jen špička ledovce. Veřejnost si pořád ještě neuvědomuje, jak všestranný tento Green Deal je.

K poznání se dá dojít různě. Například tak, že si vezmeme do ruky text, který v těchto dnech Fialově vládě odeslala ona Zajíčkova Hospodářská komora. Je to návrh revize jednotlivých bodů klimatické politiky EU a je velmi podrobný a konkrétní. Z podnětů komory vybíráme: U tepláren snížit předepsaný podíl obnovitelných zdrojů k roku 2035 z dnes dohodnutých 50 na 20 procent a v dalších letech ze 75 na 40 procent; u vlaků do podílu bezemisní energie určené k pohonu započítávat tzv. rekuperační energii (vzniká při brzdění vlaku); zrušit pevně stanovený podíl zeleného vodíku na spotřebě vodíku, této energetické hudby daleké budoucnosti; rozvolnit předpis, že u páteřních silnic budou vodíkové dobíjecí stanice každých 200 kilometrů; v taxonomii vést jádro mezi čistými zdroji nikoli pouze do roku 2045, ale aspoň do roku 2065; oddálit povinnost úložiště pro vysoce radioaktivní odpad o deset let, do roku 2060; v téže taxonomii posunout umíráček pro zemní plyn o pět let; pokud jde o osobní dopravu: nepředpisovat firmám počet dobíjecích stanic pro elektroauta, ale vázat ho na reálný počet prodaných elektroaut; snížit povinný podíl bezemisních vozů v městské hromadné dopravě (u nových nákupů po roce 2030 na polovinu...); u osobních aut změkčit zákaz spalovacích motorů výjimkou pro motory na syntetická paliva; u nákladních aut utahovat emisní šroub méně (k roku 2040 místo snížení emisí o 90 „jen“ o 70 procent).

U emisních povolenek vytvořit jakýsi cenový koridor, z něhož by cena neměla ustřelovat výrazně nad 45 eur za tunu; povolenky na trh podle potřeby i vrhat, ne je pouze stahovat a tím zdražovat; zajistit, aby ETS II, tedy povolenky na dopravu a vytápění, nevedly „k výraznému zhoršení konkurenceschopnosti a průmyslu nevznikala... další významná administrativní zátěž“, povolenky v dopravě odložit aspoň o dva roky.

Zvláštní kategorii tvoří návrhy, u nichž si čtenář uvědomuje, že klimatická politika je vměšování do našeho všedního života: například u digestoří se spokojit s tím, že odvádějí tuk a kuchyňský smrad, nechtít po nich, aby filtrovaly ultrajemné částice. Nebo: „Požadujeme zachování možnosti uvádět samostatně instalované plynové kotle na trhu i po roce 2029. Neměly by se omezovat podmínkami nutné dodatečné hybridizace nebo instalací pouze v rámci hybridních soustav se systémy využívajícími zdroje obnovitelné energie.“ Uf.

Nemůžeme asi od Hospodářské komory, což je lobbistická skupina, a navíc politicky oportunní, čekat výzvy k úplnému politickému zvratu. Komora například respektuje taxonomii, jíž v Bruselu kádrují zdroje energie na čisté, špinavé a přechodné, jen se přimlouvá, aby k čistým zdrojům byly řazeny vedle těch s nulovými emisemi i ty nízkoemisní. Stejně tak se tu nezpochybňuje představa o ukládání zelené energie do baterií, Hospodářská komora by si jen přála, aby se při výrobě baterií směla používat i energie z uhlí, tedy abychom tento naoktrojovaný obor mohli dělat i v České republice. Zástupci českých firem si v Green Dealu prostě hledají místo k přežití.

Kdo nemá trpělivost vnořit se přímo do jednotlivých nařízení Evropské komise, z nichž se klimatická politika skládá, najde tu rychlokurz, který mu pomůže pochopit skutečnou podstatu Green Dealu jako monstrózního, v podstatě totalitního projektu. A když už jsme u doporučené literatury, výborná je i nedávno vydaná knížka nazvaná jednoduše Green Deal – Zelený úděl z pera právníka Tomáše Břicháčka.