Praha koupí od Českých drah za zhruba 1,43 miliardy korun budovu Nákladového nádraží Žižkov
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Praha koupí od Českých drah (ČD) za zhruba 1,43 miliardy korun s DPH budovu Nákladového nádraží Žižkov s přilehlými pozemky. Schválili zastupitelé hlavního města. Město plánuje rozsáhlý památkově chráněný objekt zrekonstruovat a přeměnit na centrum s prostory pro kulturu, školským kampusem, byty či kancelářemi. Transakce zahrnuje i pozemky nutné pro stavbu tramvajové trati, která zajistí napojení čtvrti vznikající v areálu nádraží na MHD.
Budovu bývalého nádraží a příslušné pozemky vlastní ČD, které v minulosti založily společný podnik s developerskou firmou Sekyra Group za účelem rozvoje areálu. Firma proto má předkupní právo na parcely jižně od budovy nádraží, kde hodlá stavět byty. Donedávna měla i právo na odkup nádraží, kterého se však po jednání s Prahou a ČD nedávno vzdala výměnou za záruky od města, že nepřijde o možnost stavět byty v plánovaném rozsahu.
Na rozsáhlých pozemcích kolem nádraží v budoucnu vznikne nová čtvrť s až 15.000 obyvateli, stavět byty tam již začala developerská firma Central Group. Kromě ní a Sekyra Group tam plánují stavět i například firmy Penta či Finep. V budově nádraží by měla vzniknout veřejná vybavenost pro novou čtvrť, například škola, ale zároveň má podle radního města pro finance Zdeňka Kováříka (ODS) z větší části sloužit komerčním pronájmům tak, aby z ní město mělo adekvátní výnosy.
Radní města pro majetek Adam Zábranský (Piráti) uvedl, že v minulosti vznikly různé studie využití budovy, zájem o ni projevil například Národní filmový archiv. Nutné je však podle něj řešit i ekonomickou stránku věci, rada proto zadala magistrátnímu odboru majetku, aby ve spolupráci s městskou firmou Trade Centre Praha, která bude mít objekt na starosti, do konce března připravil obchodní model budoucího provozu budovy.
Město plánuje novou čtvrtí v areálu nádraží vést asi dvoukilometrovou tramvajovou trať, která ji napojí od západu na ulici Jana Želivského a od východu na Jarov. Částečně využije stávající železniční koleje. Dopravní podnik chce trať začít stavět příští rok a součástí odkupu od ČD jsou pozemky, které výstavbu umožní. Nová Jarovská ulice pak má čtvrť napojit na chystaný úsek vnitřního okruhu a dopravně ulehčit ulici Jana Želivského.
Funkcionalistická budova žižkovského nákladového nádraží byla postavená mezi lety 1934 a 1937 podle projektu architektů Karla Caivase a Vladimíra Weisse a od roku 2013 je památkově chráněná. Udělení ochrany přecházely dlouholeté boje místních obyvatel a aktivistů proti záměru developerů objekt zbourat. Budova je nyní z větší části prázdná, nachází se v ní několik provozoven či umělecký ateliér. Původnímu účelu přestalo nádraží sloužit v roce 2002, příslušná trať byla oficiálně zrušená k začátku roku 2016.