TAXI V RAKOUSKU

Vídeň jde tvrdě proti běžným motorům. Nové vozy taxi musí být jen elektrické

TAXI V RAKOUSKU
Vídeň jde tvrdě proti běžným motorům. Nové vozy taxi musí být jen elektrické

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Vídeň zavádí nová pravidla pro taxikáře. Od ledna 2025 bude ve Vídni možné registrovat nová taxi pouze s elektrickým pohonem. Nařízení vycházející z vídeňské městské vyhlášky dělá z rakouské metropole první město, které se plně zavazuje k "Mobilitního plánu 2030". Autorkou tohoto konceptu je tamní ministryně životního prostředí Leonore Gewesslerová. Město a federální vláda na elektrifikaci automobilového provozu sice udělila štědré dotace, ale i tak je přechod na elektrické taxi velmi pomalý a drahý. Hlavní překážkou je skeptický postoj provozovatelů taxislužeb, píše deník Der Standard.

Ve Vídni je registrováno přibližně 8 200 taxi, z nichž pouze 220, tedy 2,6 procenta, je plně elektrických. Navzdory dotacím až 10 000 eur na jedno vozidlo od města a dalších 1 000 eur od ministerstva životního prostředí, nebyl vyčerpán ani zlomek z alokovaných 6,4 milionu eur. "Provozovatelé taxislužeb stále preferují hybridní vozy, které tvoří více než dvě třetiny vozového parku," uvedla mluvčí taxislužby Taxi 40100 Eveline Hruzaová.

Jedním z hlavních důvodů jsou vysoké pořizovací náklady elektrických vozů v porovnání s hybridy. Dalším problémem je nedostatečná infrastruktura pro dobíjení. „Dlouhé čekací doby na nabíjení mohou znamenat ztrátu příjmů,“ vysvětlil Manuel Tuscher z Institutu pro dopravní ekonomii a logistiku na Vídeňské ekonomické univerzitě. Taxikáři často pracují v intenzivních dvousměnných provozech, kdy není jasné, kdo bude hradit ztráty způsobené dobíjením mezi směnami.

Mnozí taxikáři jsou navíc drobní podnikatelé bez vlastního provozního zázemí, což komplikuje instalaci domácích nabíjecích stanic. „Ve srovnání s balíkovými službami, kde jsou flotily centralizované, jsou taxikáři většinou jednotlivci či malé týmy,“ dodal Tuscher podle rakouského deníku.

Podle studie Dublinské univerzity z března 2023 by úplná elektrifikace taxi flotil mohla snížit emise CO₂ o 77 procent. V Rakousku, kde je elektrická energie výrazně ekologičtější než v Irsku, by tento pokles mohl být ještě vyšší. Studie navíc ukazuje, že pouhý přechod na plug-in hybridy by přinesl snížení emisí pouze o 29 procent.

„Pokud chce Vídeň dosáhnout svých emisních cílů, není jiná cesta než plná elektrifikace taxislužeb,“ uzavírá studie. Přesto bude zřejmě trvat dalších sedm až deset let, než bude vídeňská taxi flotila kompletně bez emisí, doplňuje Der Standard.

vhk