Zákaz spalovacích motorů? Výbor doporučil vládě zohlednit argumenty z petice proti
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Sněmovní petiční výbor doporučil některým ministerstvům, aby se zabývala argumenty petice za zachování možnosti vyrábět a prodávat automobily se spalovacími motory. Petici vyvolala politická strana Svobodní. Sešlo se pod ní 30.000 podpisů, informoval předseda petičního výboru Tomio Okamura (SPD). Petici přišel představit zástupce petentů a předseda Svobodných Libor Vondráček. Uvedl, že petici předával loni v prosinci s 30.000 podpisy, ale celkem se jich sešlo na 60.000, písemných i elektronických.
Okamura mimo jiné řekl, že zákaz spalovacích motorů je hloupý, aktivistický a je třeba ho zrušit. Ohrožuje českou ekonomiku, míní. Petice podle něj pojmenovává palčivé téma, které hýbe českou veřejností. Po dohodě s Vondráčkem navrhoval do usnesení vložit výzvu vládě, aby se v příštím roce v Bruselu postavila proti zákazu aut na benzín a naftu. Tento návrh ale nezískal ve výboru dostatečnou podporu.
„My chceme zachovat auta, nikoli bojovat proti elektroautům,“ konstatoval Vondráček. Argumentoval například tím, že víc než 5,5 milionu lidí žije v ČR ve městech pod 14.000 obyvatel a auto pro ně není luxus a prostředek jak škodit přírodě nebo jiným lidem, ale existenční nutnost. Zákaz podle něj zasahuje i do svobody podnikání a svobody volby. Poukázal na to, že v roce 2026 se bude zákaz znovu posuzovat. Budoucí česká vláda by proto měla mít jasné stanovisko pro české občany a české zájmy, podotkl.
EU chce zakázat prodej automobilů se spalovacím motorem od roku 2035. Český premiér Petr Fiala (ODS) loni v prosinci řekl, že o odložení zákazu platnosti je nutné debatovat. Česká republika spolu s Itálií na konci minulého roku vyzvala EU k urychlení hodnocení realističnosti cíle zákazu prodeje aut se spalovacími motory od roku 2035. Dalším bodem společného česko-italského návrhu je rovněž akutní potřeba řešení hrozby pokut za neplnění emisního cíle platného pro rok 2025.
Náměstek ministra dopravy Václav Bernard připomněl, že se české straně podařilo prosadit realističtější a přijatelnější podobu normy Euro 7. Tím se podle něj podařilo zabránit ohrožení konkurenceschopnosti evropských výrobců i dostupnosti zejména malých vozidel. Ministerstvo se domnívá, že stanovovat pevný termín konce spalovacích motorů je zbytečné. Je potřebné podporovat inovace a rozvoj pokročilých technologií, které umožní dekarbonizaci silniční dopravy, popsal.
Jan Strakoš z ministerstva průmyslu uvedl, že Česko plně respektuje závazky plynoucí z evropské legislativy. Usiluje ale o zachování konkurenceschopnosti automobilového průmyslu, který tvoří klíčovou součást národního hospodářství. Strakoš informoval, že ministerstvo spolupracuje s automobilovým sektorem na řešení, které umožní změny, ale minimalizuje negativní dopady na zaměstnanost a hospodářský růst.
„Myslíme si, že trvá obecný konsensus na tom, že dochází ke klimatické změně a že ta změna je antropogenní, to znamená, že je způsobena člověkem,“ řekl ředitel odboru strategie a dekarbonizace ekonomiky ministerstva životního prostředí Miloslav Keltner. Jeho slova vyvolala některé nesouhlasné projevy mezi přítomnými, až je musel předsedající vyzvat, aby zachovali klid.
Diskuze
Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.