Najednou elektroauta nejsou v EU posvátná
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
V uplynulých dnech byl úspěšně dotažen projekt na zředění normy Euro 7 pro auta, který odsouvá konec klasických vozů o několik let. Je to z nemalé části česká iniciativa (Alexandr Vondra, Martin Kupka). A jak se blíží volby do Evropského parlamentu – budou za čtvrt roku – část politické kasty v Evropě prokazuje větší elastičnost. Viděli jsme to jak při ústupcích zemědělcům, na které Green Deal nemá být uvalen tak rychle, tak v zásadním bodu Green Dealu, jímž je zákaz nových spalovacích motorů od roku 2035. Optimista se dokonce může nadechnout a představovat si, že eurovolby povedou až k odstranění zákazu spalovacích motorů. Pak by i změny v normě Euro 7 byly důležitým nákupem času, během něhož se ten obrat aut od „elektra“ k „fosilům“ dá politicky zprocesovat.
Průzkumy z několika evropských zemí naznačují, že příští Evropský parlament bude víc napravo. Konkrétně to vypadá na oslabení Zelených a znatelné posílení tzv. krajní pravice, strany typu Svobodných v Rakousku nebo SPD u nás. To jsou příznivé podmínky pro revizi zákazu, ale kromě toho, že aspoň udrží svou sílu frakce Evropských konzervativců a reformistů, v níž jsou ODS a polské hnutí PiS, se především bude muset pohnout nejsilnější frakce, jíž je a jako vždy bude Evropská lidová strana.
Pokus touto frakcí pohnout se právě uskutečnil – a nezdařil se. Na zrušení zákazu spalovacích motorů k roku 2035 tlačili němečtí křesťanští demokraté, dostali ho i do návrhu volebního manifestu EVP, ale nakonec se v něm neudržel. Ztroskotal především na odporu členských stran EVP ze severní a severozápadní Evropy – Švédsko, Dánsko, Finsko, Nizozemsko... Ale proti Němcům byla v tomto punktu například i naše TOP 09, jmenovitě Luděk Niedermayer.
Ve svém vlastním manifestu pro eurovolby v Německu, který CDU/CSU přijala tento týden, slib, že zákaz spalovacích motorů bude zrušen, má. Konečně se křesťanští demokraté v klíčové unijní zemi (patří k nim i předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová, toho času hlavní garant Green Dealu) začínají zbavovat zeleného nátěru, který jim zůstal po Angele Merkelové. Ale u oportunistů, jakým je dnešní předseda CDU Friedrich Merz, se na trvalý obrat nedá spolehnout.
Zatím se ten částečný, oportunistický obrat děje na pozadí, které právě je příznivé návratu realismu. Na západoevropských trzích v meziročních srovnáních prodej elektroaut klesá, fakticky ustala ta část přechodu na elektromobilitu, kterou bychom mohli chápat jako dobrovolnou. Uvědomili si to ředitelé některých automobilek a najednou o elektromobilitě vedou skeptické řeči, od Toyoty po Mercedes. Nejdéle asi e-přeludu zůstane oddán Volkswagen, což je z pohledu české ekonomiky škoda. VW tak vsadil na elektromobilitu, že přes mladoboleslavskou Škodovku v minulých měsících působil na české politiky, aby se například nezasazovali za výjimku pro motory na syntetická paliva.
Na významu teď získává ústupek bývalého greendealového „cara“ Franse Timmermanse našim a některým dalším vládám daný před dvěma lety, když se zákaz spalovacích motorů v EU schvaloval. Ústupek vypadal jako čirá formalita: roku 2026 Evropská komise zákaz spalovacích motorů ještě jednou posoudí. V tu chvíli bude logicky ohromně záležet na složení komise, pročež bude záležet na složení europarlamentu, který vzejde z voleb letos v červnu.
Auta jsou tu pars pro toto. Může se, mělo by se hrát o revizi Green Dealu v mnoha dalších oblastech, od emisních povolenek přes taxonomii až po nařízenou izolaci budov, což znamená kobercové zprasení budov. Český volič může volit ty, kdo jsou teď proti, ale v kritické fázi byli pro Green Deal (ANO), nebo listinu, na níž jsou kandidáti pro i proti (Niedermayer kontra Vondra) – anebo nějakou menší stranu, která proti byla, je a bude.