Euro 7 je nutno výrazně změnit, řekl před odjezdem na evropský summit Fiala
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Evropskou komisí navrhovanou emisní normu Euro 7, která by měla od roku 2025 mimo jiné omezit zplodiny oxidů dusíku a pevných částic vypouštěných do ovzduší, je podle premiéra Petra Fialy (ODS) třeba významně změnit, aby neohrožovala občany v dostupnosti především malých aut. Před dnešním odletem na evropský summit ministerský předseda novinářům řekl, že české diplomatické úsilí se setkává s velkým porozuměním. „Myslím, že se podaří vytvořit silnou skupinu států, které ve výsledku upraví normu tak, aby byla příznivá pro náš automobilový průmysl a naše občany,“ uvedl.
Do konce je podle Fialy třeba dovést zákaz spalovacích motorů od roku 2035, kde Česko dosáhlo v průběhu vyjednávání dílčí úspěchy, například v povinnosti znovu se vrátit k rozhodnutí v roce 2026 a případně postup revidovat. Premiér ovšem nepředpokládá, že by to bylo tématem nynější vrcholné schůzky, neboť úroveň, na které se tato věc řeší, je jiná. „Debata, která se vede teď, je o možnosti využívat dál motory, které používají syntetická paliva, to je jedna z věcí, kterými jsme se zabývali v rámci našeho předsednictví. Formulace umožňující využívání syntetických paliv v návrhu jsou, ale nejsou dostatečnou zárukou, že to tak v praxi bude, proto se otevřela příležitost, abychom spolu s dalšími zeměmi tuto možnost upravili,“ konstatoval Fiala.
O možnosti využívání syntetických paliv v nových autech po roce 2035 podobně jako Česko hovoří také Německo. Tamní ministr dopravy Volker Wissing již na počátku března řekl, že spor je na dobré cestě k vyřešení. Mluvčí Wissingova ministerstva ve středu v souvislosti s nadcházejícím summitem řekla, že hledání kompromisu ještě více pokročilo, ale že celá věc je mimořádně složitá. Německo stejně jako Česko odmítá tento zákaz podpořit, pokud nebude možné v autech využívat syntetické palivo jako náhradu za benzin a diesel vyráběný z fosilních surovin.
Na znění normy, která má od roku 2035 výrazně prodražit emise z automobilové dopravy, a prakticky tím znemožnit prodej nových aut se spalovacími motory, se členské státy dohodly již během loňského českého předsednictví. Pravidla už schválil i Evropský parlament. Skupina zemí včetně Česka a Německa se ale letos postavila proti. Syntetická paliva, označovaná často jako e-paliva, jsou vyráběná chemickou cestou bez použití ropy. Zatímco běžný benzin či diesel vzniká rafinací ropy, umělá paliva vznikají chemickou reakcí vodíku a oxidu uhličitého. Pokud je při výrobě využita energie z obnovitelných zdrojů včetně takzvaného zeleného vodíku, je palivo považováno za uhlíkově neutrální.