Jak umíral Josefův otec
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Josef Chuchma je publicista, umělecký kritik, editor – a výborný fotograf. A také můj (skoro) celoživotní kolega a přítel, což píšu i proto, že když jsem nyní viděl jeho předevčírem otevřenou výstavu Otec, matka, já a tak… vlastně jsem mohl mít pocit, že nahlížím do něčeho velmi osobního, co se v něčem snad dotýká jaksi i mě…
Josef Chuchma vystavuje v pražské Leica Gallery ve Školské ulici fotografie z posledních let života svých rodičů, tedy přesněji svého otce, protože maminka (zemřela v roce 2006) se fotit nechtěla: fotografie je tam jen jedna, navíc se zakrytou tváří. Hlavním objektem je ovdovělý a stárnoucí a pak už i odcházející pan Chuchma starší.
Přitom je důležité, že otec nebyl jen nějaký pasivní objekt voyeuristické mánie, které se oddává už skoro každý. Tady se sešli dva celoživotní fotografové, takže jeden vlastně slouží druhému jako přirozený objekt, jenž ví, čemu se vydává. Jejich focení si lze představit jako přirozenou a poslední formu komunikace, jako rituální souhru dvou lidí, kteří byli neustále celý život spojeni skrz objektiv různých „strojů“, jak pan Chuchma říkal fotoaparátům.
Toho provází synův fotoaparát až na samý práh smrti. Opravdu, poslední snímek je pořízen pár desítek minut před odchodem na začátku roku 2017. Syn navštíví otce, už jen bezvládné tělo, ví, že to nebude dlouho trvat, v popisce píše, že nedokázal otce vyfotografovat, namířil tedy objektiv na sebe, vyfotil se s umírajícím otcem v pozadí. Je to vlastně selfie se smrtí: jak stojí na hřbitovech: Co jsi ty, byl jsem i já, co jsem já, budeš i ty.
Epilogem jsou pak snímky z likvidace bytu po mrtvém. Více než devadesátiletý život jako sklad obstarožních krámů, knih, katalogů, skvrn na dýhovém nábytku, špinavé matrace. A jako úplný, trochu tajemný závěr malá hlava Krista na jekorovém koberci. Že by přece něco?
Panu Chuchmovi staršímu by bylo letos sto let. Syn mu připravil postmortální oslavu prostřednictvím toho, co možná nejvíc v životě miloval, tedy fotografického média, kterým posunul odraz jeho zanikající tváře ad infinitum.