Prodejnost mrtvých rostlin stoupá

Hněditi

Prodejnost mrtvých rostlin stoupá
Hněditi

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Zní to možná trochu absurdně, ale už léta je tu s námi „sušina“, která se snaží po svém vyrovnat se zimní květinovou pustinou. Samozřejmě, můžeme si koupit růži z Kolumbie, ale tohle „hnědé“ období k nám tak nějak patří a z logiky věci ho musíme prožít. Budeme-li prožívat věčné jaro, zevšední nám a nebude důvod se na něj těšit. To bychom přišli o hodně. Naproti tomu umění sušených květů a rozmanitost přírodnin jsou samy o sobě hodně zajímavým oborem. Trochu lacině by se dalo mluvit o padesáti odstínech hnědi, ale barva není skutečně to, oč tu běží.

Jeden z nejvlivnějších tvůrců zahrad dneška, Piet Oudolf, opakovaně skromně prohlásil, že neudělal nic jiného, nežli prodal mrtvé kytky. Mnozí by asi vyzdvihli jako jeho největší přínos třeba „pocit divočiny“ v jeho designu, ale jeho „dead plants“ jsou toho nedílnou součástí. Celá slavná „Dutch wave“ neboli holandská vlna, která zmítá světem zahrad již dvě dekády, by se bez suché stařiny rostlin neobešla. Právě napětí mezi stříhanými stálezelenými živými ploty, perfektním trávníkem a vlající divočinou v barvách hnědi je ikonou tohoto vlnobití.

Vezměme jako fakt, že Holanďani si sněhu moc neužijou a jejich země je celkem placka. Fotky s jinovatkou jsou zdrojem hlavní fantazie pro zimní krásu okenních skel. Pro tuhle eventualitu je tedy příznačné vzít za vděk tím, co člověk má, a začít s tím pracovat. Tradice tvarovaných dřevin, pažit pěkný po celý rok, pohyb suchých trav na dunách a z nich trčící zbytky sezonních květin. Všimli jste si, jaký umí být fešák třeba obyčejný šťovík v nějaké třtině na okraji lesa? On je korozivně rezatý a sošný, ona je téměř bílá jako kafe s opravdu masivní porcí mléka a stébla v neposedném chvění. To je pěkné a koukatelné.

Chápu, podvědomě čekáme vždycky na sníh, který vtipně skryje galerii černých pahýlů přeroubovaných jabloní obtěžkaných hýly na krmítku v závoji kuřinců protkaných batikou dvora. Ladovská zima zaútočila na naše podvědomí slibně krátce před Vánocemi a naprosto nasytila tento obraz. Nic jiného od toho nečekáme. Zahrada se pokryje běžkařsko-sáňkařským povrchem a život se odehrává výhradně na této nové úrovni. Pokud bruslí zasáhneme bergenii, nevidíme to. Nebolí to. Jenom to víc křupinká. Pravda ale je, že hnědi v našem světě přibývá a měli bychom o ní začít mluviti. Zkráceně po forbínovsku tedy hněditi.

Co nám to dá? Zplenit zahradu s příchodem adventu a zakrýt ji chvojím je sice tradice, ale venkoncem nepřínosná. Vyhnu se výrazu blbá a nechám si ho, až bude řeč o svazování trav. To je třeba si šetřit. Tak si to vezměte. Ty kytky se z větší části přikryly na zimu samy. Takže já jim tu peřinku vezmu a dám jim takový lascivní přehoz. To je asi jako vracet se v noci z plesu v zácloně. Vzpomenete si na mě. Na jaře pak po nich budu vozit kompost vyhotovený z toho, co jsem jim vzal před rokem nebo dvěma. Dobře. No tak co kdybych jim třeba nechal to, co mají, i s tou trochou listí pod nimi, naházel to listí nad nimi do kompostu a přikryl je chvojím, aby mě sousedi nepomluvili? Polovina práce, podstatně lepší výsledek. Ba dokonce jsou tady i tací, kteří nechávají všechno stát, jak tomu je, a říkají tomu „nová vlna“. Ona už je teda trochu obnošená, ale to nevadí, hnědí furt hezky. Kus toho kompostu totiž vznikne prostě sám v průběhu zimy přímo tak, jak má, a nemusím ho vozit tam a zpět. Ta chvoj je u nás ve skutečnosti prima jen tam, kde listí chrání báze choulostivé květeny a rozfoukal by ho vítr. Ano, to je naše realita, nikoli holandská. Trávy jsou krásné tak, jak jsou. Hnědě.

22. ledna 2024