Jdou na nervy, hyzdí město. Bude Berlín bez reklam?
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Nová iniciativa v metropoli na Sprévě usiluje, aby se veřejný prostor města téměř úplně očistil od reklam. Iniciativa s názvem Berlín bez reklam (Berlin werbefrei), jejímž spoluzakladatelem je právník Fadi El-Ghazi, chce dosáhnout toho, aby se o věci uspořádalo referendum. Podle Ghaziho zabírá reklama stále více prostoru, přitahuje naši pozornost a mění a hyzdí tvář města. Veřejný prostor je ale podle něj určený k setkávání lidí, má být místem společenského života, kteréžto funkce ale stále více ustupují za ekonomické a finanční zájmy. V rozhovoru pro berlínský list taz Ghazi vysvětluje, co iniciativa plánuje a proč je potřebná.
Reklama podle něj masívně bují hlavně na frekventovaných ulicích a náměstích. Senát (berlínská vláda) právě vypsal tendr na 8 100 reklamních ploch, z nichž zřejmě šest nebo sedm tisíc je nových. "Chceme opravdu na každém třetím sloupu svítící upozornění na Lidl, Aldi nebo McDonald’s?" Stále více fasád domů využívají soukromníci jako reklamní plochy.
A proměňuje se nejen kvantita, ale i kvalita vnější reklamy. V současnosti máme plakáty, které se mění. Jsou ale analogové. Budoucnost reklamy je však digitální. To znamená obří displeje na březích Sprévy, které zošklivují obraz města, vysvětluje Ghazi. Iniciativa předložila Senátu návrh zákona, který reklamu jasně reguluje. Týká se různých oblastí. Reklama ve veřejných zařízeních jako školy, univerzity, školky a úřady by už neměla existovat. Dále jde o změnu stavebního zákona spolkové země Berlín a zásadní zákaz vnější reklamy ve veřejném prostoru.
Iniciativa ale nechce zakázat všechny reklamy. Na místech, kde se něco děje, kde se něco vytváří, by zůstaly. Restaurace či obchodníci se tak nemusejí obávat, že by jim Ghazi a spol. chtěl jejich vývěsní štíty sebrat. Návrh zákona navíc upravuje problematiku znevažující nebo diskriminující reklamy. To chce ale ohledně sexistické a diskriminující reklamy i rudo-rudo-zelená berlínská vláda. Některé městské části to už aplikují.
O kolik by Berlín zákazem reklamy přišel peněz, iniciativa zatím neví. Hovoří se o dvoumístné sumě v milionech eur ročně. Úřední odhad by už měl být brzy k dispozici.
Pak iniciativa začne s prvním sbíráním podpisů - potřebuje jich 20 tisíc. Poté bude návrh legislativy podroben zkoumání, začne se jím zabývat i berlínský zemský parlament. Když jeho poslanci zákon odmítnou, musí iniciativa shromáždit 200 tisíc podpisů. Pokud by se jí to podařilo, bylo by vyhlášeno o zákazu reklamy referendum.
Ghazi si představuje, že by se mohlo konat roku 2019, souběžně s volbami do Evropského parlamentu. Iniciativa moc příkladů zákazu vnější reklamy v hlavních či velkých městech světa nemá. Argumentuje ale brazilským São Paulem. Reklama je tam zapovězena už 10 let a prý se to velmi osvědčilo. Opravily se třeba ošklivé a špatné fasády, které by byly jinak skryté za obřími billboardy.