Glosa Dalibora Balšínka

Koupí si Seznam Babiše? Na trhu je nový zpravodajský proud

Glosa Dalibora Balšínka
Koupí si Seznam Babiše? Na trhu je nový zpravodajský proud

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Internetová firma Seznam.cz pokračuje ve svém tažení za ovládnutím trhu s obsahem na českém internetu, kde už tak jako tak dominuje. V úterý přes svou hlavní stránku spustila nový zpravodajský servis Seznam Zprávy, který od počátku nadřazuje Novinkám. Co má Seznam za lubem?

Seznam, který je jednou z nejúspěšnějších firem na českém internetu, je nucen měnit svoji strategii. Jestliže hlavním zdrojem jejich miliardových příjmů byly firemní zápisy a různé druhy služeb jako prodej realit, aut, nabídky práce nebo zboží, dnes je realita jiná. Seznam zakladatele Ivo Lukačoviče, který před několika měsíci dokoupil 100 procent své společnosti, se nyní soustřeďuje na výrobu obsahu.

Seznam přestal používat reklamní slogan „Seznam, najdu tam, co neznám“, protože ve vyhledávání začal prohrávat s Googlem a přišel tak o značnou část příjmů. Musí se také vyrovnávat se sílící konkurencí mezi specializovanými servery, kde neudržel krok: sprace.cz prohrává s jobs.cz, zboží.cz s heurekou.cz, a proto Seznam startuje, aby dobyl trh s obsahem. A tam drtivě vítězí. Navzdory tomu, že značky jako novinky.cz nebo bulvární super.cz jsou mnohem méně známé mezi uživateli než třeba idnes.cz nebo blesk.cz.

Seznam se totiž opírá o svoje e-mailové služby (například s koncovkou seznam.cz, email.cz) a prostřednictvím milionů e-mailových účtů ničí ostatní vydavatele. V tomto segmentu trhu má takové postavení, které by už mohlo zajímat i antimonopolní úřad, připomeňme jen problémy, které měla před lety TV Nova s tímto úřadem, když ovládala 60 procent trhu s televizní reklamou.

Seznam je nucen měnit svoji strategii. Co má za lubem? - Foto: Seznam.cz

Už loni Seznam podle odhadů utržil na obsahových serverech 1,4 miliardy korun, dvojka mezi českými producenty obsahu Mafra z aglomerátu Agrofert Andreje Babiše získala za stejné období necelých 350 milionů korun, a to se opírá o idnes.cz se všemi jeho servisními servery včetně lidovek.cz. Na ostatní hráče, jako je Economia s ihnedem.cz nebo aktuálně.cz, CNC Daniela Křetínského s bleskem.cz, reflexem.cz, autem.cz, zbývají dohromady maximálně tři čtyři stovky milionů korun.

A to je v rámci Evropy naprostý unikát. Ve všech ostatních zemích na kontinentu se vydavatelé potýkají především s Facebookem nebo Googlem, ale nikde proti nim nestojí takový vládce trhu s obsahem, jako je Seznam. Lukačovičova firma skutečně diktuje podmínky na trhu, stačí uvést nejsilnější bulvární značku Blesk a její výsledky na internetu, kde ji v návštěvnosti téměř dvojnásobně poráží super.cz, který většina populace téměř nevnímá. Toto kouzlo je ukryto v síle hlavní stránky, homepage, Seznamu.cz. Lukačovič na ni může dát jen zpravodajský feed s videem a krátkými glosami, a za týden se může stát jedním z nejsilnějších na trhu.

Logicky se nabízí otázka, proč Seznam rozjíždí další zpravodajský proud, když dlouhá léta provozuje novinky.cz. Doména samozřejmě patří Seznamu, který na plnění obsahu vypisoval výběrové řízení. Před dávnými lety je vyhrál iDnes, ale Seznam si uložil podmínku, že Mafra může být dodavatelem obsahu, pokud se vzdá provozování iDnesu. To se nestalo a Seznam začal spolupracovat s vydavatelem Práva, společností Borgis. Obě společnosti se nakonec sblížily majetkově a Seznam získal v Borgisu, který většinově vlastní šéfredaktor Práva Zdeněk Porybný, minoritní podíl.

Během dlouhých let plodné spolupráce se ale ledacos změnilo, nejen podmínky na trhu, ale také perspektiva majetkového podílu Seznamu v Borgisu. Ta dnes nemá pro Seznam budoucnost, deník Právo se stejně jako ostatní noviny potýká s dramatickým propadem nákladu, navíc se nemůže opírat o významné příjmy z inzerce, ale lidem ze Seznamu došlo, že Borgis přežívá (loni dokonce deklaroval zisk v řádu 50 milionů korun) jen díky spolupráci na Novinkách. Nemalou roli v úvahách Seznamu hrál i faktor kontroly nad obsahem, kterou má Zdeněk Porybný se svojí vlastní agendou. Start nového zpravodajského feedu je začátek velké změny a předzvěst odchodu Zdeňka Porybného do důchodu. Seznam tím zabije dvě mouchy jednou ranou: zůstanou u něj peníze, které dotovaly provoz ztrátového papírového deníku Právo, a hlavně získá kontrolu nad obsahem. 

Na své tažení se Lukačovičova firma vybavila najmutím několika známých novinářů z konkurenčních vydavatelství a vedle textového zpravodajství se chce věnovat také videoobsahu. Seznam totiž provozuje stream.cz s vlastní publicistikou i hraným obsahem. Zcela logicky mluví o vizi vlastní televize nového typu, protože i trh s televizemi se mění a klasické plnoformátové televize se potýkají s odlivem diváků. Seznam se i v tomto ohledu bude chtít chopit příležitosti. 

Seznam si je svého dominantního postavení vědom. Snaží se ho relativizovat tím, že dá trochu nažrat, tedy spíš jen čuchnout i konkurenci, když na svou hlavní stránku začal umisťovat odkazy na jiné servery, ale řadí je vždy až za ty své a vždy v nižších pozicích. Musí ještě splnit jednu podmínku – používat inzertní systém Seznamu sklik. Oznámil také spolupráci s menšími vydavateli.

Seznam je česká internetová jednička s více než šesti miliony uživatelů a ročními tržbami 3,4 miliardy korun.

4. října 2016