tradiční dělení společnosti se dva měsíce před volbami opět hlásí o slovo

Vzdělanci opouštějí Babiše

tradiční dělení společnosti se dva měsíce před volbami opět hlásí o slovo
Vzdělanci opouštějí Babiše

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Venkov proti velkým městům, starší lidé proti mladým, průměrně vzdělaní proti nejvzdělanějším. Už se zdálo, že tradiční dělení společnosti přestalo fungovat, dva měsíce před volbami se ale opět hlásí o slovo. Tradiční půdorys, na kterém se rozhodovaly volby, byl obnoven zásluhou aféry Čapí hnízdo. Hlásí to agentura Median v průzkumu pro Seznam.

V Česku dlouhá léta platila úměra, podle níž lidé z větších měst, s vyšším vzděláním a nižšího věku volili převážně pravici. Proto také reformně naladěné liberální a konzervativní strany s podporou aktivnější části populace vyhrávaly opakovaně volby. Levice musela čekat na příležitost, kdy se pravice znemožnila, například během krize v letech 1997 a 1998, opoziční smlouvou před rokem 2002 nebo přehnanými úsporami po roce 2010. Naposledy této příležitosti využil při prezidentské kampani roku 2013 Miloš Zeman.

Klasické rozdělení na levicový venkov a pravicové město převálcoval nástup Andreje Babiše, kterého v roce 2013 volily stejně všechny skupiny obyvatelstva. Dělit příznivce jednotlivých stran podle příslušnosti k sociálním skupinám najednou ztratilo smysl, majitele Agrofertu volili stejně nádeníci jako vysokoškolští profesoři. Teď se však zdá, že se staré časy vracejí právě v postojích různých společenských skupin k Babišovi, přesněji k jeho aféře Čapí hnízdo.

Tradiční půdorys, na kterém se rozhodovaly volby, byl obnoven zásluhou aféry Čapí hnízdo. Hlásí to agentura Median v průzkumu pro Seznam - ilustrační Foto: Facebook Andreje Babiše

Kdo vidí, ten pochybuje

Každý volič ANO byl dosud připraven přehlédnout temnější rozměry minulosti zakladatele hnutí. Stačil jeho závazek, že dá do pořádku korupcí prolezlé politické poměry. Pokud došlo k nějakému skandálu, jako byl neúspěšný Babišův pokus ovládnout specializované policejní složky nebo zjištění, že ministr financí obcházel pomocí korunových dluhopisů daňové zákony, vždy se to dalo vysvětlit poukazem na to, že jde o spiknutí tradičních zkorumpovaných stran. Každý takový konflikt dokonce popularitu předsedy ANO zvýšil.

Jedinou výjimkou bylo první dějství aféry Čapí hnízdo z jara 2016, kdy část příznivců přece jen o spasiteli z Agrofertu přinejmenším dočasně zapochybovala. Její pokračování nadešlo v polovině srpna, kdy policie požádala sněmovnu, ať Babiše a jeho zástupce Jaroslava Faltýnka vydá k trestnímu stíhání. Dělicí linie ve společnosti se znovu objevily. Přesné znalosti o kauze Čapí hnízdo má podle Medianu 49 % Čechů, ovšem dvě třetiny vysokoškoláků a 55 % lidí z větších měst. Případ je důležitý pro 59 % Čechů, ovšem za významný ho považují víc než dvě třetiny vysokoškoláků i lidí z metropolí a také ve věku od 30 do 50 let. Tito lidé častěji žádají, aby se Babiš sám vzdal imunity.

Proti nim se staví jiná jasně definovaná skupina občanů nad 60 let z menších obcí, kteří volí ANO a také KSČM. Obecně víc důvěřují Babišovi, dokážou si ho častěji i po obvinění představit jako premiéra a případ Čapí hnízdo jim nepřijde příliš důležitý. Vyšetřovací verzi policie věří 53 % Čechů a naopak Babišově výkladu důvěřuje 29 % dotázaných. Mezi staršími lidmi věří policii jen 40 %, mezi voliči komunistů 44 % a příznivci ANO 17 %.

Pro ANO jsou prekérní zjištění, že vliv případu na veřejnost může dále posilovat a že hnutí může přijít o hlasy těch, kdo nepatří k pevnému jádru. „Z výzkumu lze usuzovat, že samo zbavení imunity a vydání k trestnímu stíhání by mohlo podporu hnutí ANO oslabit o jednotky procentních bodů. Další případná ztráta podpory by pak závisela na průběhu vyšetřování a dalších informacích o roli Andreje Babiše v kauze Čapí hnízdo,“ uvádí Median.

Ústup z kavárny vyloučen

Pád popularity by odporoval zkušenostem, které měl Babiš a jeho lidé s dosavadními aférami, a způsobil by vážnou komplikaci při volební kampani. Přesto je důležitější jiný rozměr krize. Důvěru v ambiciózního miliardáře ztrácí aktivnější část společnosti, která se více zajímá o veřejný život. Pokud by chtěl opravdu reformovat a odstranit nejvážnější nedostatky veřejného života, pak právě přichází o podporu těch, kdo by se reforem chtěli účastnit nebo je aspoň se sympatiemi povzbuzovat.

Babiš v této chvíli může přestavět svou kampaň a po vzoru Zemana z roku 2013 mobilizovat venkov proti „pražské kavárně“. Šlo by však o riskantní podnik, protože na vstřícnost komunistických voličů z venkova jako Zeman spoléhat nemůže. Ústup z velkých měst je nemožný, a hnutí proto nezbývá než vynést nějakou novou kartu, která by přebila i případné další prohloubení čapí aféry.