Do minulosti idylické i vražedné
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Stephen King je jeden z komerčně nejúspěšnějších autorů vůbec – a je to tak asi v pořádku. Jeho knihy a povídky jistě nejsou nějak zásadní, napsané jsou však dobře, v lepším případě způsobem, který přesahuje prefabrikované žánrové čtivo. V případě onemocnění akutní rýmičkou je tlustá kniha Stephena Kinga dobrý pomocník při zabíjení času. King je taky autor skutečně často adaptovaný pro film i televizi. Ty nejslavnější převody jsou velmi slavné a ceněné (Carrie, Shining, Misery nechce zemřít, Vykoupení z věznice Shawshank), většina těch pokusů ale moc dobře nedopadla (existuje například extravagantně pitomá adaptace jeho povídky o ďáblem posedlém mandlu, jmenuje se, myslím… Mandl). Vizualita Kingovy řeči, především jeho hororů, se v něčem asi zpěčuje filmovému zobrazení, jeho monstra nejsou ráda zobrazována do detailu a s fotografickým realismem. Málokomu se taky povede trefit pro Kinga charakteristické spojení hrůzy, přítomnosti zla a jakéhosi přiměřeným způsobem podaného pánského sentimentu.
Televizní minisérie 11.22.63 z produkce streamovací služby Hulu patří mezi ty adaptace, které se s duchem Kingova psaní nějak potkávají. Není to převratné dílo, svoje cíle však naplňuje, sice konvenční, ale odpovídající formou, dobře se na ně dívá. Vychází ze stejnojmenné knihy, jež vyšla před pěti roky (česky pod názvem Dallas 63). Jejím hrdinou je cestovatel v čase Jake Epping (James Franco), středoškolský učitel angličtiny z Kingova domovského státu Maine. Na smrt nemocný přítel, majitel rychlého občerstvení Al (Chris Cooper), mu svěří, že v jeho restauraci je portál, kterým je možné propadnout se do roku 1960 a zase se vrátit. On v minulosti prožil už několik roků, je totiž odhodlaný změnit historii, zabránit atentátu na prezidenta Kennedyho (došlo k němu 22. listopadu 1963, odtud název), věří, že tak může napravit všechno špatné, co se v americké společnosti v následujících letech stalo. Teď už ale nemá síly, požádá Jakea, aby ten úkol převzal. Čerstvě rozvedený učitel přijme, na tomhle místě a v téhle době ho toho zas až tak moc nedrží. V minulosti se trochu složitě adaptuje, najde budoucího atentátníka Oswalda a s pomocníkem Billym ho sleduje, čeká, jestli odhalí stopy spiknutí a kam povedou, pokud zjistí, že Oswald jednal sám, je připraven ho zabít.
Zápletka zní velice thrillerově, kdo by však od 11.22.63 čekal konstantní napětí, bude asi zklamán. Stejnou míru pozornosti jako politická zápletka věnují autoři Jakeovu sžívání se s minulým časem, konfrontaci s odlišnostmi, někdy odpudivými, překvapenému zjišťování, že v nějakém ohledu se mu tam docela líbí. Je svým způsobem v čase uvízlý, má sice úkol, bude tam ale muset nějak protlouct tři roky… Pátrá nejenom po příčinách zločinu, jehož dosah byl vskutku dějinný, taky ale hledá sám sebe, najde si práci, lásku. Tomu odpovídá i obraz šedesátých let, která v sérii na televizní poměry vypadají velkolepě – tolik krásných bouráků pohromadě jeden hned tak nevidí. Jezdí líbezným staromódním světem, který však čas od času něco nabourá, projev předsudku či zpozdilosti nebo cosi ještě temnějšího, co prosákne přes idylický povrch. A někde v tom světě se pohybuje nepochopitelný (zatím, po čtyřech dílech) Lee Harvey Oswald (Daniel Weber), navrátilec ze Sovětského svazu, nervní a frustrovaný, kterému není vidět do hlavy, něco se kolem něj plánuje, anebo ne, těžko říct, protože minulost se brání, nechce být změněna. James Franco v hlavní roli sérii táhne docela přesvědčivě, po rolích ve všelijakých ulítlých komediích a značně extravagantních režijních pokusech přišel s „obyčejným“ a velice dobrým herectvím. Spolu s Billym (George MacKay) a svojí v minulosti nalezenou láskou, školní knihovnicí Sadie (Sarah Gadonová), tvoří sympatické dvojice, kterým je snadné držet palce. Vlastně všichni v té minisérii hrají výrazně dobře.
Prozatímním vrcholem 11.22.63 byla druhá část, v níž se Jake pokusí zabránit vraždám, které zničily život jemu blízkému člověku, jenž byl tehdy dítě. Je to odbočka z hlavního příběhu, velice kingovská – strašný zločin, hrozivý pachatel, rozpolcený hrdina, to vše zasazeno do velice živě působícího světa, kde hrůza se může projevovat v konverzaci na baru a dilemata hrdiny jsou ukázaná jako součást příběhu, který se opakuje už od nepaměti. Ukázáno jednoduše a třeba i s pomocí často užívaných symbolů, ale velmi přesvědčivě. Jistě je možné, že hlavní autorka seriálu Bridget Carpenterová a producent J. J. Abrams, tvůrce mimo jiné nových Hvězdných válek, druhou půlku nějak zkazili, divil bych se ale. A byla by to škoda.
11.22.63 (USA, 2016), osmidílná minisérie podle Stephena Kinga, produkce Hulu, hlavní scenáristka: Bridget Carpenterová