Čínané zkopírují i produkty, které ještě ani neexistují
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
V případě start-upu je nutné bojovat s nesčetnými problémy. Vedle skvělého obchodního nápadu jsou to peníze, správný partner, výrobní místo a tak dále. Nově začali znamenat trable i Číňané. Člověk si může už už myslet, že všechny počáteční problémy zvládl a že už mu kyne budoucnost milionáře, když tu ke svému šoku zjistí, že to, co chtěl vyrábět, už je k dostání na trhu, napsal KMPKT.
A sice přesně v takové podobě, jak to navrhl. Produkt má dokonce i stejné jméno. Korunu tomu všemu nasadí fakt, že onen výrobek je levnější, než jste sami plánovali. Něco takového aktuálně zažívá mladý izraelský podnikatel Yekutiel Sherman, který vyvinul tzv. „StikBox“. Schránku na iPhone, která se může transformovat do stylové teleskopické tyčky na focení selfie.
Je to praktická, chytrá a legrační věcička, pomysleli si mnozí a podpořili jeho crowfundingovou kampaň na platformě Kickstarter. Sherman dosáhl cílové částky 40 tisíc dolarů a slíbil, že zboží začne od září dodávat. Zatím s tím ale musí počkat. "StikBox" je totiž už nyní v nabídce v internetovém obchodě Alibaba, což je takový čínský Amazon. Jen pouhých deset dní poté, co izraelský podnikatel zahájil svou kampaň, Číňané už jeho nápad okopírovali a začali nabízet online. A namísto 50 dolarů, za které chtěl teleskopickou tyč nabízet Sherman, ji Číňané prodávají za 10 dolarů.
Teď aby se Sherman dohadoval a přetahoval o peníze se svými naštvanými podporovateli. Mnozí totiž požadují peníze vrátit, zlobí je velký cenový rozdíl v porovnání s Číňany, opožděná dodávka zboží. Situaci přirozeně nijak neprospívá, že Izraelec jim neodpovídá a drží se v skrytu. Jak uvádí americký magazín Quartz, snaží se momentálně zoufale zasáhnout proti těm, kdo jeho nápad okopírovali.
Firmy, které za kopírováním stojí, ale nikdy neuvádějí na platformě Alibaba svou adresu. Je tam jen adresa obchodníka. Teprve když se vám podaří vypátrat dva tři překupníky, dostanete se ke skutečnému výrobci, stěžuje si Sherman, který tvrdí, že přišel o statisíce dolarů potencionálních příjmů. Mnoho naděje pro něj ovšem nekyne.
Kopírujících firem je tak velké množství, že v soudních procesech s nimi se ztratíte. Tyto procesy dnes zpravidla vyhrajete, ale utrpíte při tom velké ztráty. A nejen to. Na jiných místech Číny už mezitím kopírují váš nápad další a další výrobci.
Produktová piraterie, která se už dávno stala světovým fenoménem, je svízelí pro každého - a dnešní start-upovou scénu zasahuje zřejmě zpravidla ještě tvrději než ostatní producenty. Na vnějších hranicích Evropské unie je každý rok dokumentováno kolem 100 milionů případů pirátství u výrobků a značek. Podle údajů Bruselu činí plagiáty a falzifikáty v objevu světového obchodu už zhruba 10 procent. Úhrnná mezinárodní škoda se vyčísluje na více než 300 miliard eur ročně.