Exšéf koncernu VW kryl manipulace s měřením emisí

Exšéf koncernu VW kryl manipulace s měřením emisí

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Bývalý generální ředitel německého automobilového koncernu Volkswagen Martin Winterkorn věděl o manipulaci s měřením emisí ještě před tím, než problém odhalily americké úřady a podílel se na jejím utajování. S odvoláním na důvěrné dokumenty z podniku o tom v neděli informoval německý list Bild am Sonntag.

Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) loni v září Volkswagen obvinila, že do vozů s naftovým motorem instaloval software umožňující při testování skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Volkswagen následně přiznal, že software instaloval po celém světě do zhruba 11 milionů naftových aut, včetně zhruba 1,2 milionu vozů Škoda Auto.

Winterkorna podle informací listu Bild am Sonntag o tomto ilegálním softwaru již koncem loňského července informovali pracovníci, kteří software vyvinuli. Winterkorn prý souhlasil s tím, aby zaměstnanci Volkswagenu při jednáních o této problematice v USA poskytovali pouze neúplné informace.

Německá prokuratura v červnu začala Winterkorna vyšetřovat kvůli podezření z manipulace s finančním trhem. Podle červnové zprávy úřadu se vyšetřování odvíjí od "dostatečných dokladů", že Volkswagen nesplnil povinnost informovat investory o případných negativních finančních dopadech skandálu před loňským 22. zářím, kdy se automobilka k manipulaci přiznala.

Představitel státního zastupitelství v německém Braunschweigu Klaus Ziehe dnes agentuře DPA sdělil, že Winterkorn je zatím v pozici obviněného. "Pokud by se to mělo v rámci pokračujícího vyšetřování změnit, oznámím to," dodal.

Winterkorn loni v září v důsledku skandálu odstoupil z funkce, v čele koncernu ho nahradil Matthias Müller. Volkswagen si dal na výdaje spojené s řešením skandálu stranou 16,2 miliardy eur (téměř 440 miliard Kč). Analytik Frank Schwope ze společnosti NordLB ale v létě odhadl, že skandál bude stát automobilku 25-35 miliard eur (675-945 miliard Kč).

Volkswagen už v červnu přistoupil na to, že v USA za urovnání vládních a spotřebitelských žalob souvisejících se skandálem zaplatí až 15,3 miliardy dolarů (368 miliard Kč). V srpnu se navíc dohodl, že za problémy spojené se skandálem odškodní také své americké prodejce. Podle zdrojů agentury Reuters automobilka na toto odškodnění prodejců vynaloží více než 1,2 miliardy USD.

Majitelé dotčených vozů v USA se podle červnové dohody mohou rozhodnout, zda budou požadovat úpravu auta, nebo aby Volkswagen jejich vůz odkoupil. Dohoda také předpokládá, že majitelé obdrží odškodné 5100 až 10.000 dolarů (123.000 až 241.000 Kč). Volkswagen však odmítá výzvy, aby podobným způsobem odškodil také evropské zákazníky.

Soud v Braunschweigu tento týden uvedl, že investoři, kteří u něj zažalovali Volkswagen o odškodné za skandál kolem měření emisí, požadují celkem 8,2 miliardy eur (téměř 222 miliard Kč). Skandál vedl k prudkému poklesu ceny akcií Volkswagenu, což přineslo investorům značné ztráty. Investoři tvrdí, že je vedení Volkswagenu o podvodech neinformovalo včas. Volkswagen ale taková obvinění odmítá.

,

25. září 2016