Domácnost letos vydá na Vánoce třetinu platu, před 27 lety půlku
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Zatímco do letošních vánočních svátků hodlá průměrná domácnost investovat 9000 Kč, tedy zhruba třetinu průměrného platu, v době socialismu před 27 lety to byla téměř polovina z tehdejší průměrné mzdy. Tase tehdy pohybovala kolem 3170 korun. Vyplývá to z průzkumu Equa bank.
V době, kdy každý pracovník dostal od ROH vánoční kolekci, pod stromečkem nejčastěji očekával nedostatkové džíny, walkmana, silniční kolo nebo barevný televizor. Poslední roky si Češi nejčastěji nadělují kosmetiku, oblečení a elektroniku.
Ve srovnání s předchozím rokem plánují domácnosti letos utratit o 1300 korun (17 procent) více. Za dárky loni zaplatili 4900 korun a letos mají v plánu vynaložit 5500 Kč. Výdaje za pokrmy a výzdobu také vykazují meziroční růst. Letos do nich Češi plánují dát asi 3500 korun, zhruba o 700 korun více než loni. Třetina lidí navíc po vánočních svátcích přiznává, že nakonec utratila více, než původně plánovala, a to v průměru o 2885 korun.
V době před 30 lety také bývalo obvyklé obrátit se s prosbou o půjčku na vánoční dárky pouze na své rodinné příslušníky či přátele. Nyní Češi dávají přednost půjčce od bank či jiných institucí. Například o minulých Vánocích si na dárky nakonec vypůjčil každý osmý Čech. Průměrná půjčka činila téměř 8000 korun.
Nejvýraznější rozdíly mezi dárky nyní a před 30 lety jsou u dárků pro děti. Zatímco hitem tehdejších Vánoc byly stavebnice Vašek, Merkur nebo Malý chemik, nyní děti touží po elektronice. V dopise pro Ježíška nejčastěji uvádějí chytré mobilní telefony, tablety, penny boardy (něco jako skateboard) a kvadrokoptéry.
Typickým znakem socialistických Vánoc byly dlouhé fronty před obchody. Dnes tomu tak není mimo jiné proto, že více než polovina dotazovaných využívá k nákupu dárků e-shopy.
Dalším novodobým fenoménem jsou povánoční nákupy. „Více než čtyři z pěti Čechů se nechají zlákat na vánoční výprodeje. Není bez zajímavosti, že téměř polovina respondentů uvedla, že záměrně odkládá nákup zboží právě na toto období, a to za vidinou výrazných slev,“ uvedli autoři průzkumu. Ve slevách se nejčastěji kupuje elektronika (58 procent), oblečení a obuv (47 procent).
Průzkum Equa bank uskutečnila na přelomu listopadu a prosince.