Google publikoval falešné zprávy během voleb v USA

Google publikoval falešné zprávy během voleb v USA

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Internetový vyhledávač Google přiznal, že ve svém zpravodajství o volbách v USA použil špatnou metodiku, kdy se uživatelům objevovaly nesprávné zprávy o vítězství republikána Donalda Trumpa ve chvíli, kdy vedla demokratka Hillary Clintonová. Napsal o tom ve středu web Financial Times.

Na adresu společnosti Google se strhla kritika poté, co vyšlo najevo, že ve svém vyhledávání dal během předvolební noci přednost blogu s názvem 70News, který tvrdil že Donald Trump volby vyhrál. V tu dobu však podle jiných statistik na Googlu vedla jeho demokratická soupeřka Clintonová o 700.000 hlasů.

Google se omluvil a na svou obhajobu řekl, že své algoritmy manuálně nekoriguje, aby zamezil nařčení z toho, že cíleně ovlivňuje informace, které zprostředkovává. Jeho cílem je prý poskytovat uživatelům nejrelevantnější a nejužitečnější informace. Slíbil však, že na stránkách s nesprávnými zprávami nebude umisťovat reklamy.

Google ale není prvním internetovým gigantem, který se v souvislosti s volbami setkal s kritikou. Strhla se i na facebook, který údajně neblokoval falešné zprávy, se kterými se před volbami roztrhl pytel. Zakladatel facebooku Mark Zukerberg tuto informaci však popřel. Podle něj před volbami na facebooku kolovalo jen málo falešných zpráv.

Problémy poukázaly na to, že pro Google, facebook a internetové uživatele může být těžké rozeznat, kdy se jedná o legitimní zpravodajství, míní ředitelka programu žurnalistiky a etiky na univerzitě Santa Clara Sally Lehrmanová.

Google vydal prohlášení, ve kterém tvrdí, že zadavatelům reklamy zabrání v umisťování reklam na stránky se lživým obsahem. Chce, aby se reklamy v budoucnu neobjevovaly na stránkách, které „dezinformují či skrývají informace o vydavateli“. Jak toho hodlá docílit, neuvedl. Při normálním provozu k odhalení chyb spoléhá na algoritmy, zaměstnance, kteří stránky monitorují, a na stížnosti uživatelů.

,

16. listopadu 2016