SERIÁL O POČÁTCÍCH PORNOGRAFIE

Ztracený svět barvité špíny

SERIÁL O POČÁTCÍCH PORNOGRAFIE
Ztracený svět barvité špíny

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

O pornografii se v posledních měsících píše jako o vážné hrozbě – závislost budícímu požeráku času, jenž mění lidi (především muže), kteří jejímu sledování propadnou, činí je neschopnými prožívat normální vztah, dokonce snad i působí změny v jejich mozcích. I nikterak alarmističtí autoři v souvislosti s ní používají termín krize, některé státy Unie ji označily za hrozbu pro veřejné zdraví. Je dostupná všem a v době smartphonů i prakticky odevšad. Americký seriál autorů Davida Simona a George Pelecanose Deuce: Špína Manhattanu barvitým způsobem ukazuje, jak to všechno začalo.

Simon je původní profesí novinář, pracoval v již zaniknuvším deníku Baltimore Sun. A i jeho přístup ke scenáristice je v něčem žurnalistický, pracuje ve velikém měřítku, nepopisuje tolik individuální dramata jako příběhy míst, sfér, způsoby, jimiž se potkávají, souzní nebo zápolí se zájmy velkých skupin, které mohou působit jako jedna druhé na míle vzdálené. Jeho zatím nejpůsobivější dílo je vskutku monumentální seriál The Wire (v Česku jako The Wire: Špína Baltimoru). Během šesti sezon v něm spolu s Edem Burnsem vytvořil detailně prokreslenou fresku města coby nevyléčitelně dysfunkčního organismu, ta rozsáhlá společenská výpověď sestávala z množství příběhů, jejichž hrdiny byli policisté, feťáci, politici, odborářští bossové, učitelé, novináři. Simon a Burns toho zároveň dosáhli velmi nedidaktickým způsobem, jejich hustě zalidněné vyprávění je plné velmi plasticky vykreslených postav, zachycených se značnou dávkou empatie, a to bez ohledu na to, na které straně jedné z mnoha linií rozdělení stojí.

Svoje figury tvůrci navíc zasadili do velmi živě a realisticky zachyceného prostředí (vyprávěli o městě, v němž žili), natáčelo se často na autentických lokacích, mnoho postav (především z okruhu drogového byznysu a jeho zákaznictva) představovali neherci. V seriálu Treme pak Simon popisoval osudy lidí z afroamerické komunity v New Orleansu po hurikánu Katrina. V oceňované minisérii Ukažte mi hrdinu s výborným Oscarem Isaacem v hlavní roli se Simonovi zase podařilo vytvořit strhující drama ze sporu o novou formu sociálního bydlení v New Jersey 80. let.

Téma počátků pornografického průmyslu je ve srovnání s komunální politikou velice „sexy“, což ale může být docela ošidné, cílem Simona, Pelecanose a jejich spolupracovníků nebylo vytvořit nějakou dráždivou podívanou. Zároveň ze seriálu sex a nahotu nemohli vynechat. Podařilo se jim dosáhnout toho, že vypadají jako součást věcného a neosobního byznysu, kolem nějž se točí život na newyorské Dvaačtyřicáté ulici (přezdívané The Deuce), která na přelomu 60. a 70. let byla centrem prostituce ve městě. Hlavními postavami jsou bratři Vincent a Frankie, dříč a gambler (oba hraje James Franco), a prostitutka Candy (Maggie Gyllenhaalová), nezávislá na pasácích, v níž vzbudí zájem film jako možnost uniknout z občas nebezpečného pouličního byznysu, ale i jako technická, ba umělecká disciplína. 

Seriál ukazuje mnohé další aktéry toho obchodu na všech jeho stranách a úrovních, prostitutky a jejich pasáky, zákazníky, policisty, mafiány, pokoutní prodejce porna. Ti všichni žijí v jakési symbióze, dohromady vytvářejí nějaký systém a autoři ve volně plynoucích scénách ukazují, jak ten systém funguje. Simonovi a jeho spolupracovníkům se ale opět podařilo nesklouznout při tom k nějaké výuce; jakkoli jejich postavy jsou často načrtnuty v rychlosti, působí jako plnohodnotné (a někdy dost zábavné charaktery), autoři jim také v určitých momentech dokážou dát čas, aby jen tak byly – třeba první scéna s dlouhým dialogem dvou pasáků o válce ve Vietnamu a způsobu, jak by ji vedli oni, je úžasná.

Především se ale autorům podařilo vytvořit dokonalou iluzi New Yorku dávných let, špinavého ve všech smyslech toho slova a taky kypícího životem, metropole na pokraji rozpadu, taky docela nebezpečné. A ovšem svůdně živé a bezuzdné, se všemi těmi nablýskanými „amerikami“ a vymóděnými pasáky, kteří když přijde na věc, dokážou být taky ledově krutí. Svět v čase ne tak vzdálený, a přitom úplně jiný. Autoři při jeho zobrazování nevynechávají jeho nelidskost, vidět to ale budí pocity především nostalgické.

Deuce: Špína Manhattanu (USA, 2017)
Hlavní scenáristé: David Simon a George Pelecanos
Vysílá HBO
   

16. října 2017