Výpravy do tajemných světů na obrazech Ireny Křivánkové

Současnost přenosů

Výpravy do tajemných světů na obrazech Ireny Křivánkové
Současnost přenosů

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Poslední obrazy Ireny Křivánkové se pohybují na pomezí abstrakce a figurace. Na rozdíl od konceptuálních tendencí, jež v současnosti ve výtvarném umění převažují, vytváří autorka své malby hlavně intuitivně. Svá studia ostatně ukončila v ateliéru jednoho z nejoriginálnějších představitelů „české grotesky“ – Jiřího Načeradského. Křivánkové obrazy jsou nabité expresivně deformovanými lidmi a zvířaty a plné absurdního humoru, často s erotickým podtextem. Ještě během jejího studia se staly plnohodnotným pokračováním Načeradského výrazově nevázané malby.

Po roce 2010 ale Křivánková (ročník 1972) na bezprostřední expresi ubrala a mizet z jejích obrazů začaly i figury. Zůstaly ovšem niterné předobrazy a pocity, provokované osobními i společenskými konflikty anebo situacemi, v nichž řeší „nevysvětlitelné“ záhady koincidence viditelně nepropojených realit. Těch si začala všímat víc – a tak vznikla například série obrazů s názvem Inside Out. Jakási morfologicky blíže neurčená zvířecí těla (embrya? vetřelci?) pokrývají plochu obrazu a jsou propojena opět nespecifikovatelnými tvary jakýchsi trubkovitých cév. Vše pluje v prostoru, jehož vzezření se vymyká našim vizuálně smyslovým zkušenostem. Podobně tomu je i v cyklu „liliovitých“ obrazů: ani tady tvary květů nelze definovat. Je to dosud neprobádaná podmořská vegetace, anebo flóro-faunní obludy z jiné galaxie? Nebo miniaturní model nervové sítě našeho mozku?

Poslední Křivánkové obrazy používají plastičtější 3D tvarovost – téměř až digitálního charakteru. Díváme se do prostoru, který má hloubku a kde zobrazené předměty mají hmotu. To lze říci třeba o loňském počinu Snění. Obraz představuje nejen již dříve používaný herbář-bestiář lilie, ale rovněž nové tvary: zřejmě bubliny vznášející se v prostoru. Přibyla též hyperrealisticky namalovaná vodní hladina neznámého původu. Je to pramoře? Vodstvo na jiné planetě? Těžko hádat, kde se výjev odehrává. Možná je to příběh o zrodu života na neznámé planetě, možná představa o naší Zemi, jak vypadala před miliardami let. Evokovat může třeba i ztroskotání Luka Skywalkera v pralesních bažinách planety Dagobah, kde se následně učí se od mistra Yody ovládat Sílu. Anebo Kupkův obraz Druhý břeh (1896), vyvolávající pocit nedosažitelnosti empiricky vzdáleného a nepochopitelného „jiného“ světa.

Právě probíhající brněnská výstava malířky Ireny Křivánkové nese název Transmise. Vyjadřuje autorčin pocit, že svět funguje ve zvláštní vzájemné propojenosti a že často jsme v životě svědky různých příběhů synchronicity. Tímto pojmem označil psycholog Carl Gustav Jung situace, kdy dochází ke koincidenci událostí vnějšího světa s událostmi „vnitřně“ psychickými. Tedy takové, kdy je v nevědomí uloženo něco, co se z vědomí dostane posléze ven a přihodí se to různým osobám na různých místech Země ve formě nějakého výstupu do hmotného světa – třeba jako výtvarné dílo, román, film či vědecká teorie.

Jung dlouhá léta se zveřejněním svých úvah o synchronicitě váhal. Zřejmě se obával nařčení z mysticismu a přílišné iracionality. Radil se prý o svých závěrech i s Albertem Einsteinem, který ho naštěstí povzbudil k tomu, aby v práci na koncepci synchronicity pokračoval, neboť ji viděl v souladu s novým myšlením ve fyzice. Vždyť ne všechno je věda schopná fyzicky verifikovat; vlastně sama rovněž staví na domněnkách a představách. Není proto bez zajímavosti, že některé obrazy Ireny Křivánkové připomínají sekvence ze seriálu Vesmír Stephena Hawkinga, jehož autor se považuje za pozitivistu a materialistu v oboru astrofyziky. Ale paradoxně i Hawkingův vesmír prezentuje de facto imaginární světy, byť podložené vědeckým výzkumem. Potkávají se tu tedy vizuální modely o fungování světa vytvořené umělcem a vědcem. Je sice fakt, že filmová vizualizace Hawkingova vesmíru či mozkových neuronových sítí je podána v populistickém stylu, jak ho svede Hollywood, ale přesto vede k otázce: je simultánní korelace uměleckých a vědeckých výjevů synchronicitou ve smyslu Jungovy teorie, nebo není? Totiž: Irena Křivánková až donedávna nevěděla ani to, že existuje Jungův pojem synchronicita, ani že v televizi lze sledovat seriál Vesmír Stephena Hawkinga.

Irena Křivánková: Transmise. Výstava v Galerii ARS, Brno trvá do 6. března.
www.galerie-ars.cz, www.krivankova.com

Ivona Raimanova

27. února 2015