Úskalí EET na letních festivalech: zálohované kelímky i platby čipem
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
V květnu se začíná rozjíždět sezóna letních festivalů hudby, filmu, jídla i knih. Letos poprvé však někteří organizátoři musí začít řešit elektronickou evidenci tržeb, návštěvníci by měli dostat účtenku za gastronomické služby i koupi dárkových předmětů a dalších věcí. EET ovšem nepočítá s takovými specifiky festivalů, jako jsou zálohované kelímky, platby čipem či složité připojení k internetu ve venkovních prostranstvích.
Elektronická evidence se do určité míry letos týká takřka všech festivalů, veletrhů a dalších krátkodobých akcí. Organizátoři se většinou shodují, že jsou na EET připraveni. „Vzhledem k tomu, že jsme o této skutečnosti věděli, již od loňského roku jsme na ni byli připraveni a k nákupu řádně vydáváme účtenky. A proto nepočítáme s žádnými komplikacemi,“ řekla pro Echo24 mluvčí Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech Uljana Donátová.
Organizátoři mezinárodního knižního veletrhu Svět knihy Praha, který se koná už nyní v květnu, naopak neskrývají rozčarování. Na veletrhu jsou totiž každoročně desítky vystavovatelů, kteří zájemcům prodávají knihy. „Problematika EET nám i vystavovatelům přidělala řadu starostí. Většinou jsou to nakladatelé, kteří celoročně fungují s knihkupci na bázi bezhotovostního styku. Kvůli jedné čtyřdenní akci si najednou měli pořizovat EET,“ řekl pro Echo24 ředitel akce Radovan Auer.
Knižní veletrh nakonec podle Auera zachránil partner – banka, která terminály sponzorsky zapůjčila. Ředitel veletrhu nicméně považuje evidenci za zbytečnou zátěž. „Podle mého osobního názoru jde o zcela zbytečné omezení podnikatelského prostředí, zvyšování finančních i personálních nákladů, neopodstatněný útok na svobodný trh,“ řekl serveru Echo24 ředitel veletrhu.
Kritický pohled sdílí i mluvčí hudebního festivalu Mighty Sounds Markéta Štechová, podle které festival letos evidovat ještě nebude. „Z toho, co jsme o nutnosti evidovat tržby v EET doposud zjistili, vyplývá, že pro akci konající se jednou za rok po několik hodin nebo dní, jako je festival Mighty Sounds, je pořizování zařízení pro evidenci tržeb komplikací při přípravách festivalu i v jeho průběhu a významnou novou položkou v nákladech. Jestliže budeme muset evidovat všechny tržby, bude to pro festival znamenat významné náklady spojené s osazením všech prodejních míst hardwarem, který jako pořadatelé potřebujeme pouze tři dny v roce,“ kritizuje evidenci na krátkodobých akcích Štechová.
Placení čipem a dvojí účtenky
Některé festivaly začaly v minulých letech pro rychlé a pohodlné odbavení u stánků využívat čipy a čipové karty. Podle stávajícího znění zákona však EET podléhají všechny platby pomocí čipu, karty, kuponu, elektronické peněženky a dalších věcí, kam se nejdřív musí nahrát peníze a pak se teprve čerpají. Účtenka by se tak měla vystavit při pořízení karty, ale pak i při nákupu jednotlivých služeb či věcí. Tento paragraf nyní řeší mobilní operátoři, kteří by od příštího roku podle tohoto znění zákona měli evidovat každý hovor, sms či připojení k internetu provedené z předplacené karty.
Český pivní festival, který se bude konat v květnu v Praze, funguje právě na principu čipových karet. Návštěvník si nabije peníze na kartu, pomocí které v rámci festivalu platí za pivo, jídlo a dárkové předměty. Festival si už kvůli tomu zakoupil potřebné vybavení a software. „Tento systém, jak jsem bohužel zjistila až před pár měsíci, však není schopen fungovat v režimu EET,“ řekla pro Echo24 ředitelka festivalu Šárka Vávrová.
Podle Vávrové je totiž problém s odlišnou výší DPH a také s dublováním účtenek. Zákazník by totiž dostal účtenku při nabití karty, ale poté i za nákup jednotlivých položek, a to za ty samé peníze. „Díky EET jsme se museli tak trochu vrátit k dinosaurům, jak s nadsázkou říkám, tedy k účtenkám psaným propiskou na papír a následně při odchodu z festivalu zadávaných do pro nás nového pokladního systému od jiného dodavatele, než s kterým jsme dosud spolupracovali,“ řekla pro Echo24 ředitelka festivalu, podle které se musí vyřešit i připojení k wifi síti, která není na Letenské pláni, kde se festival bude konat, běžně dostupná.
Pivo do kelímku s víčkem?
Zmatky jsou také v případě festivalů, které prodávají občerstvení. „V současné době povinnost platí pro gastronomický servis a další prodejce. Výjimku mají prodejci občerstvení s sebou, kde je však třeba dodržet podmínku, že sami nejsou vlastníci či nájemci prostoru ke konzumaci a používají nevratné jednorázové obaly,“ upřesnil pro Echo24 Jan Adámek ze společnosti Storyous, která nabízí EET pokladny. To je třeba případ food festivalů, které se konají na pražské Smíchovské náplavce. Organizátor akcí společnost Food Event zatím evidenci nechystá. „Není to pro nás ještě relevantní, týká se nás to až od příštího roku,“ řekl pro Echo24 šéf společnosti Štefan Oršoš, podle kterého se na jejich festivalech prodává výhradně občerstvení s sebou.
V posledních letech však začaly velké hudební festivaly využívat zálohovaných kelímků, které měly výrazně snížit objem plastového odpadu. Pivo v zálohovaném kelímku ale evidenci podléhá už nyní, protože se jedná o obal, který se vrací zpět a nejde tak o občerstvení s sebou.
„Pouze v případě, kdy bude mít vratný kelímek víčko, jednalo by se ,obal pro potravinu s sebou‘ a stánek, který by takto vydával všechny nápoje a další občerstvení v obalech by evidovat nemusel. Je tedy možné, že se budeme setkávat i s pivem do zavřeného kelímku. Při vracení zálohy je pouze na prodejci, zda bude nebo nebude transakci evidovat,“ řekl Adámek pro Echo24. Evidovat musí tedy ty stánky, které nabízí sezení a další služby pro konzumaci na místě. Brzo tak možná ubude na festivalech sezení, ale naopak přibude jednorázových obalů.
Ostravský hudební festival Colours of Ostrava je nicméně na EET připravený. „U nás letos během festivalu bude s EET fungovat například prodej vstupenek za hotové, merchandising, restaurace s přidanými službami a podobně. Zároveň budou již letos probíhat přípravy a zkoušky na rok příští, aby aplikace zákona o EET například na výčepní místa nebo stánky s občerstvením byla bez problémů,“ řekl serveru Echo24 mluvčí festivalu Jiří Sedlák.