Když se konec prázdnin mění v neurózu
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Fantazie vprostřed říše nicoty
O prvním zářijovém víkendu skončí výstava věnovaná českému fantastickému realismu, a tak má-li ještě někdo čas ji navštívit, směle do toho; byla by škoda ji promarnit. Je to totiž prezentace v tuzemsku málo známého malířského směru fantaskně a groteskně založené tvorby druhé poloviny minulého století, která se odkazuje k různým historickým fázím dějin umění i k aktuální popkultuře.
Hlavními centry tohoto směru byly Vídeň a Paříž, ale dařilo se mu i u nás. Výstava ho představuje na rané tvorbě trojice Jan Jedlička, Mikuláš Rachlík a Vladivoj Kotyza, jež se potkala v 60. letech na studiích. Estetiku jejich děl formoval během jejich studií bizarní a místy absurdní génius loci tehdejší Prahy, ve kterém se mísila magie minulosti s ošuntělostí reálného socialismu, nostalgie po vysoké měšťanské kultuře se surreálnou poetikou periferií, ruin a smetišť.
Pražský fantastický realismus 1960–1967. Kurátoři: Jitka Hlaváčková, Vojtěch Lahoda, Marie Rakušanová. Výstavu pořádá Galerie Hlavního města Prahy a ke zhlédnutí je v Colloredo-Mansfeldském paláci do 4. září. www.ghmp.cz
Jak si autisté hrají na babu
Jak se pozná, že některé téma se stalo společensky přijatelným, ale neokoukaným, takže vzbuzuje zájem? Když o něm vznikají umělecká díla, jež ho využívají primárně jako prostředek ozvláštnění, nikoli poznání. Takhle funguje homosexualita, černá pleť, AIDS či autismus, kterého už se autoři nebojí, ale využívají ho třeba v detektivkách pro potřeby vyřešení případů. Znáte to: detektiv je autista a díky tomu je schopen myslet bystřeji než jiní, a vše proto zdárně vyřešit. Vynikající metoda.
To Eli Gottlieb ve své knize se ještě přece jen pokouší zprostředkovat „vnitřní svět hrdiny“ a autismus pochopit, třebaže ani on si to neusnadňuje. Svého padesátníka Todda činí akčním hrdinou, který po příchodu nových pacientů do sanatoria, v němž žije, nevydrží nové povahy a uprchne, aby nalezl svého mladšího bratra a „s ním dávno ztracené dětství“. No co.
Eli Gottlieb: Nejhodnější chlapec. Z angličtiny přeložila: Klára Šumová. Vydalo nakladatelství Argo roku 2016. 220 stran. 278 Kč.
www.argo.cz
Chytit rapla a utíkat a běžet
Zatím tu v televizi nebývalo zvykem vytvářet seriálová pokračování postavená na původně vedlejší figuře. Po úspěchu seriálu Cirkus Bukowsky, který bodoval ponurou atmosférou, střídmým stylem i dějstvím v neokoukaném severočeském příhraničí, se však autor Jan Pachl rozhodl tento model vyzkoušet.
A tak místo literárního vědce Nestora Bukowského, který pátrá po příčinách smrti své milenky, protože je přesvědčen, že o sebevraždu nešlo, se hrdinou seriálu Rapl stává kriminalista Kuneš, doposud jediný policista, který Bukowskému věřil a přes komplikovanost vzájemného vztahu mu pomáhal. Pachl správně rozeznal, že Kunešova postava – nezkorumpovatelný a neposlušný drsoň, alkoholik, žárlivec, zmatený tatík – je nosná dost, aby utáhla vlastní příběh. Vše tedy znovu, ale bez Bukowského. Tentokrát kvůli vyšetřování starého případu zavražděné policistky.
Třináctidílný seriál Rapl začíná Česká televize vysílat v pondělí 29. srpna od 20.00 na ČT1. V roli majora Kuneše znovu Hynek Čermák.
Alena už zase řádí, kamarádi
Zakončení, respektive jedno z posledních představení festivalu Letní Letná, se odehraje v jiné městské části: na Praze 1, v Divadle Archa, které několikrát hostí soubor Divadlo Krepsko a jeho inscenaci Edgar’s Echo. Ta je inspirována životem a dílem Charlese Lutwidge Dodgsona, jenž je znám spíš pod pseudonymem Lewis Carroll coby autor, který neváhal nechat pr
olézat malou holčičku králičí norou, aby jí mohl předvést říši divů.
A potom, patrně pro jistotu účinku, ji ještě nechal nahlížet za zrcadlo. Krepsko nyní zkouší totéž, nádavkem s nádechem noční můry. Protože soubor vždy měl blízko k cirkusu, využívá ke sdělení prezentovaného příběhu nejen loutky, světelný design a různé iluze, ale ovšem právě i artistických prvků. Každopádně je tato inscenace dalším dokladem, že současné bravurní divadlo je vizuální, výtvarné a podmanivé na pohled.
Edgar’s Echo. Režie: Linnea Happonenová. Hudba: Mayim Alpert. Loutky: Roman Chauzov, Laura Hallantieová. Hrají: Kristina Dementevová, Juho Sarno, Katrine Weigeltová, Pau Zabaleta i Llauger, Jiří Zeman. Představení v Divadle Archa od 26. do 28. srpna vždy od 20.30.
www.krepsko.com