Australská ikona končí. Automobilka Holden zavírá brány

Australská ikona končí. Automobilka Holden zavírá brány

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Téměř sedm desítek let Australané hrdě hleděli na svůj vlastní automobilový průmysl. Tato éra ale končí. V pátek 20. října sjel z výrobních pásů v Austrálii poslední vůz automobilky Holden (oficiálně General Motors Holden). Holden, který je od roku 1931 divizí General Motors, bude svá auta napřístě vyrábět v jiných zemích, také v Evropě, jak firma napsala na svém Twitteru.  

Uzavření závodu severně od Adelaide ve státě South Australia značí konec dlouhé a úctyhodné éry, píše Der Spiegel. Holden vznikl roku 1856 jako sedlářství, výrobou dílů se stal součástí automobilového průmyslu roku 1908. A od roku 1948 začal produkovat sériově automobily. Jako první a jediná automobilka na kontinentě. Australský premiér Malcoln Turnbull v pátek prohlásil, že je velmi smutný, „jako ostatně my všichni“. Austrálie bude nyní dovážet automobily z výrobních linek koncernu GM z různých států.

Na vrcholu svého úspěchu zaměstnával Holden 24 tisíc lidí. Nyní to je už pouhých 950. „Je  celá řada lidí, kteří tady pracují od sedmdesátých let (20. století). Pro některé je dnešek velmi emocionálním a smutným,“ prohlásil John Camillo z průmyslových odborů AMWU. Ze zavření automobilky činí odboráři odpovědnou vládu. Subvence automobilového průmyslu skončily roku 2014.

V Austrálii zavřely své závody také Ford a Toyota. Ford loni a Toyota začátkem letošního října v Melbourne. Uzavření závodu znamená, že Toyota skončila po 54 letech s výrobou aut v Austrálii, která přitom byla první zemí mimo Japonsko, kde automobilka spustila produkci. V posledních deseti letech byla Toyota největším výrobcem aut v zemi, 70 procent její produkce mířilo na vývoz, zvláště na Blízký východ. Závod v Melbourne dosáhl vrcholu výroby v roce 2007, kdy jeho brány opustilo 149 tisíc vozů.

Analytici z odvětví očekávají, že budou zrušeny další tisíce pracovních míst napojených na automobilový průmysl. Výzkum Adelaidské univerzity odhaduje, že v případě nejhoršího scénáře kvůli kolapsu automobilového průmyslu zanikne až 200 tisíc pracovních míst a hrubý domácí produkt Austrálie se sníží o 29 miliard australských dolarů (asi 501,5 miliardy Kč).

Poslední vůz v barvě červená. - Foto: Holden

 

,

20. října 2017