ZVYŠOVÁNÍ MEZD V KONCERNU VOLKSWAGEN

VW platí Slováky lépe než Čechy. Odbory plánují vyjednávání a stávky

ZVYŠOVÁNÍ MEZD V KONCERNU VOLKSWAGEN
VW platí Slováky lépe než Čechy. Odbory plánují vyjednávání a stávky

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Čeští odboráři z mladoboleslavské Škodovky jsou připravení jít kvůli vyšším mzdám do stávky. Příští rok chtějí zahájit vyjednávání a pokud to bude nutné, přistoupí i ke krajnímu řešení a přestanou pracovat. Inspirovali se přitom na sousedním Slovensku. V bratislavské továrně německé automobilky Volkswagen se totiž šestidenní stávkou podařilo odborářům vyjednat zvyšování mezd zaměstnanců takovým způsobem, že slovenští dělníci na tom budou po finanční stránce podstatně lépe než ti čeští.

„V únoru 2018 zahájíme jednání o zvyšování mezd s patřičnou razancí, důrazem na růst mezd, opřeni o nedostatek zaměstnanců a dobré hospodářské výsledky firmy ŠKODA AUTO. V případě potřeby zapojíme také stávku, která je ze zákona 120 možná,“ uvedl pro server Echo24 předseda odborů Škody Jaroslav Povšík.

Příklad si přitom vzali na Slovensku, kde bratislavská továrna VW minulý týden nevyráběla. Jednalo se o největší stávku zaměstnanců v soukromé firmě v novodobých dějinách země. Zároveň se jednalo o první stávku v šestadvacetileté historii slovenského VW. Odboráři ukázali, jak může šestidenní pozastavení výroby ochromit produkci. „Slovákům jsme popřáli a poděkovali za příklad a úspěch, kterého se jim nakonec stávkou podařilo dosáhnout,“ okomentoval slovenský počin Povšík.

Německé vedení firmy se přitom se Slováky dohodlo na tom, že se průměrný plat zvedne během následujícího jeden a půl roku o více než 14 procent na 1952 euro, což je něco přes 51 tisíc korun měsíčně. Podle nové kolektivní smlouvy tarifní platy zaměstnanců stoupnou zpětně od června o 4,7 procenta, stejnou měrou od ledna příštího roku a následně od listopadu o dalších 4,1 procenta. K tomu dostane každý ze zaměstnanců prémii 500 euro, tedy nějakých 13 tisíc korun.

Předseda podnikové rady Odborů KOVO ŠKODA AUTO Jaroslav Povšík. - FOTO: ŠKODA AUTO

Slovenští montéři tak na tom budou od příštího roku mnohem lépe, než jejich čeští kolegové, jak komentuje analytička Týdeníku Echo Lenka Zlámalová. Průměrná mzda v českých firmách VW dosáhla loni 42 tisíc měsíčně, u dělnických profesí to bylo loni 37 tisíc měsíčně. Právě dělnické profese je přitom s těmi bratislavskými možné srovnávat. Slovenská pobočka je totiž výrazně více jen montovnou. Oproti tomu závod v Mladé Boleslavi vykonává více práce s vyšší přidanou hodnotou, jako je například vývoz, design nebo marketing.

I čeští odboráři za sebou přitom mají relativně nedávnou blokádu nočních a přesčasových směn, která skončila kompromisem. Odboráři k ní přistoupili kvůli tomu, že v březnu vypršeli dohody o tom, jak mají být přesčasy a noční směny placeny. Povšík přitom tenkrát hovořil o tom, že HR oddělení se snaží lidi co nejvíce ždímat. Nakonec se podařilo snížit počet možných přesčasů v rámci flexikontových směn, tedy směn navíc, na polovinu, a také zvýšit odměnu za ně o 400 korun.