Škoda Vision E

Jaká bude první elektrická Škodovka?

Škoda Vision E
Jaká bude první elektrická Škodovka?

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Plány značky Škoda na poli elektromobility už nejsou žádným tajemstvím – je potvrzeno, že v roce 2020 se na trh dostane první čistě elektrický vůz z Mladé Boleslavi. Jaký bude? Docela dost mi o něm během frankfurtského autosalonu prozradil šéf produktové strategie Škody Guido Haak.

V rohu expozice značky Škoda na frankfurtském autosalonu stojí koncept Vision E, který ukazuje směr, jímž se bude ubírat elektrická budoucnosti mladoboleslavské automobilky. Studii Vision E Škodovka od svého jarního představení v Šanghaji trochu přepracovala a byť má do sériové podoby stále daleko, lze už nyní leccos vyčíst, tím spíše, když jsem měl možnost v poměrně malé skupině docela dlouho zpovídat šéfa produktové strategie Guido Haaka.

Jak velký bude první elektromobil Škoda?

První čistý elektromobil z Mladé Boleslavi přijde na trh v roce 2020, tedy o rok později, než se představí plug-in hybridní Superb (ten příští rok prodělá facelift a rok nato dostane hybridní pohon). Vision E napovídá, že nepůjde o malé elektrické vozítko, ale spíše o větší auto. „To je pravda, náš první elektromobil bude velikostně mezi octavií a superbem,“ potvrzuje Guido Haak a dodává, „chceme naše technologie ukázat v segmentu, kde mají zákazníci peníze a jsou ochotni je utratit za moderní ekologické auto.“

Vision E - FOTO: Steering Media

Objem kufru a další technické parametry

Podle studie Vision E lze usuzovat, že více než o auto s klasickou karoserií půjde o moderní styl tzv. crossoveru. Podle všeho by měl mít sériový model objem kufru 560 litrů, takže Škodovka ani s příchodem elektromobility nehodlá rezignovat na jednu ze svých klíčových hodnot. V nabídce budou verze s pohonem zadních nebo všech kol, maximální rychlost by měla překročit 180 km/h a zrychlení na stovku by mělo elektrické auto zvládnout kolem šesti sekund.

Jak daleko dojede?

V nabídce by měly být verze ve výkonovém rozpětí 105 až 225 kW. Právě této horní hranice dosahuje i studie Vision E, jež má dva elektromotory a pohon všech kol. Od výkonu a jízdních a parametrů se samozřejmě bude odvíjet i dojezd – zatím konstruktéři pracují s rozmezím 400 až 600 kilometrů. Novinka bude spočívat na zcela nové platformě MEB koncernu VW, která je určena pro elektromobily a tudíž má plochou podlahu, která logicky počítá s uložením bateriových packů.

Komu chce konkurovat?

Haak tvrdí, že konkurencí budou pro škodovácký elektromobil hlavně modely s klasickým spalovacím motorem včetně vlastní produkce, než jiné elektromobily. Podle prognóz, s nimiž se šéf produktové strategie, na rozdíl ode mě, ztotožňuje, by v roce 2020 měly elektromobily tvořit v Evropě 8 % trhu, když nyní mají zhruba 0,6 %. V roce 2025 už by měl být každý čtvrtý prodaný vůz schopen jezdit výhradně na elektřinu. Uvidíme.

Vision E - FOTO: Steering Media

 

František Vahala

19. září 2017