Trvalky zdejších životů a proč

  - Česká televize
Trvalky zdejších životů a proč

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

V kinech jsou právě uváděny dva filmy, jejichž hrdinové jsou důležití pro krátkodobou paměť tuzemské společnosti, neboť spolu s ní prošli z jednoho politického systému v jiné. První promítanou partou je sestava kolem Štěpána Šafránka, tou druhou dvojice loutek Pat a Mat. Společné jim je úsilí neměnit se, charakterově zůstat na svém, ať se svět, v němž se pohybují, mění jakkoli. A on se mění, což je u loutek dokazováno střídáním jejich zázemí od panelákového bytu, přes chalupu na samotě u rybníka, cihlový dvojdomek ve městě až nejnověji k vesnické usedlosti. Básníci sice dlí na místě jediném, na českém maloměstě, ale to se přirozeně vyvíjí, takže se mění názvy jeho ulic, střídají se v něm obchody, služby i zaměstnání postav. A samozřejmě dívky, o něž se Štěpánek pokouší. Vzhledem k tomu, že jde o možná nejdéle sloužící postavu českého filmu, je možno srovnávat ji s charaktery z jiných ság – třeba s Rockym, jenž je jenom o šest let starší. Boxer se v každém snímku připravuje v roli sportovce nebo trenéra na stěžejní utkání o svou čest a o čest všech chudých lidí. Štěpánek na druhé straně železné opony v podstatě taky celý čas trénuje a na konci usiluje o konečné fyzické vítězství nad soupeřkou. Rozdíl v kvalitě a přípravě duelistů ovšem vytyčuje rozdíl mezi českým a americkým filmem a mezi možnostmi, které měl k dispozici člověk za oceánem a tady a jež si natolik osvojil, že mu zůstaly dodnes. Což je taky jediný důvod, proč může Štěpánkova postava nadále přežívat.

Rozdíl mezi oběma tuzemskými seriály je snad v tom, že zatímco loutkový variuje nástroje, s jejichž pomocí dokazuje neměnnost hrdinů, hraný variuje situace, jimž jsou hrdinové vystaveni. To zdůrazňuje svými názvy, v nichž řeší domnělé potíže básnické tvorby. Čerstvý příspěvek se jmenuje Jak básníci čekají na zázrak a svádí ke zřejmým úvahám, zda onen očekávaný div má být určen postavám série, jejím divákům či zda nadále má jít o komentář k vývoji zdejších dějin. Bývá totiž zvykem rozdělovat nyní šestici filmů na starou a novou trilogii. Ta první, předrevoluční, zpravidla je hodnocena jako kvalitní komedie i kritika poměrů, které v 80. letech v Československu vládly. To druhá půlka prý už je jenom úpadek. Je to zautomatizovaný postoj, jenž k poznání těchto filmů ničím nepřispívá. Zhlédnutí prvního polistopadové pokračování, nazvaného Konec básníků v Čechách, jež kdysi spadlo do vlny privatizačních a podnikatelských vyprávěnek, s odstupem dvaadvaceti let dává troufalou zprávu nanejvýš o tom, že první půlka 90. let se od předešlé dekády nelišila: pokud si našinec chtěl něco užít, měl v podstatě jedinou volbu – sex, pokud u něj navíc „držel hubu a krok“.

Společné charakterům Štěpána Šafránka, Kendyho a Pata a Mata je úsilí neměnit se, charakterově zůstat na svém, ať se svět, v němž se pohybují, mění jakkoli.

U Pata a Mata taková hrůza samozřejmě nehrozí. Anebo lépe: myšlenky na podobu a druh vztahu mezi oběma muži získaly sexuální rozměr a vážnost až s časem, s postupným ukotvením a znormálněním gay tematiky ve zdejším slovníku a obecném povědomí. Možnost partnerského soužití je tedy opět doklad posunu světa, v němž figury žijí, na jejich charakter nemá žádný vliv. Ostatně těžko bez znalostí reálií hádat, jaké konotace oba chlapíci vyvolávají třeba v Nizozemí, kde se seriál jmenuje Soused a soused a kde společenská vstřícnost k menšinám je záležitost několik desítek let stará. Ale je možné, že v Holandsku Pat a Mat vskutku jsou vnímáni pouze jako přátelé či přízeň. Jejich filmová novinka sice je trochu podvod, protože jde o devět nových příběh, provázaných motivem jejich filmové projekce ze starých kotoučů, které oba hrdinové nalezli na půdě jednoho ze svých domů. Nejde tedy o rozvinutí známého světa do podoby uceleného filmu, jak se o to pokusili Simpsonovi nebo jako se stalo obyvatelům Městečka Southpark, nýbrž podobá se prvnímu Fimfáru, jehož struktura byla podobná – akorát že předěly mezi příběhy místo promítačky suplovalo „předčítání“ z literární předlohy Jana Wericha.

Nadále tedy sledujeme příběhy dvou potrhel, která ale v rozporu s běžným přesvědčením nejsou škůdci ani hlupáci, nýbrž fajnšmekři. Což je v novince zvýrazněno tím, jak často se něco děje kolem jejich hlavy: neustále jim padají čepice a hodně prostoru zabírá řešení ideálních pokrývek hlavy. Vynalézání je baví, je to smysl jejich existence a způsob ohmatání světa – v tom se podobají dětem. Kdysi nutkání tvořit splývalo se snažením kolegů z Receptáře a výsledné nápady měly substituovat nedostatek nabídky zboží. Dnes je i vymýšlení novinek zábava, protože svět si zábavu udělal ze všeho.

Diskuze

Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.

6. května 2016