Podnikatel Zach se stal většinovým majitelem televize Prima
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Většinovým vlastníkem televize Prima se stal podnikatel Ivan Zach. Přes firmu Denemo Media koupil společně s Vladimírem Komárem od švédské Modern Times Group (MTG) poloviční podíl ve skupině Prima Group. Cena vycházela z ohodnocení 100 procent Prima Group na 237,4 milionu eur, což je v přepočtu 6,4 miliardy korun. Vyplývá to z informací, které ve středu zveřejnila MTG a Prima Group. Zach dosud v Primě vlastnil prostřednictvím GES Group poloviční podíl. Transakci ještě musí posoudit antimonopolní úřad.
V žebříčku nejbohatších Čechů podle časopisu Forbes se Zach loni s majetkem 4,7 miliardy korun umístil na 38. místě.
Společnost Denemo Media byla do obchodního rejstříku zapsána před týdnem. Jde o společný podnik mezi Komárovou skupinou Alphaduct, která vlastní 75 procent firmy, a Zachovým GES MEDIA ASSET s podílem 25 procent.
Alphaduct například loni v říjnu prodal stoprocentní podíl v Karlovarské Korunní skupině Arca Capital slovenského finančníka Pavola Krúpy. Komár je stále jediným vlastníkem výrobce kosmetiky Dermacol. Naopak tento týden se zbavil menšinového podílu ve firmě Nielsen Admosphere, která měří televizní sledovanost.
O prodeji Primy média spekulovala delší dobu, mezi možnými kupci se objevovala i jména ministra financí Andreje Babiše či podnikatele Petra Kellnera. Na financování akce na straně kupujícího se podílela ČSOB. Po dohodě všech stran byla ČSOB byla vybrána rovněž jako banka, která vypořádává celou transakci.
MTG koupila poloviční podíl v FTV Prima Holding v roce 2005 za 87 milionů eur, což podle tehdejšího kurzu činilo v přepočtu téměř 2,6 miliardy korun.
Televize Prima vysílá v Česku od června 1993, tehdy to bylo pod názvem Premiéra. Její rozjezd zbrzdil nástup konkurenční televize Nova v roce 1994. Nyní má Prima v Česku pět stanic a jednu na Slovensku. Sledovanost kanálů Primy se dlouhodobě pohybuje kolem 25 procent, což je zhruba na úrovni České televize. Nesilnější Novu sleduje podle aktuálních čísel zhruba 30 procent diváků starších 15 let.
Obchodní zastupitelství Primy Media Club zaznamenalo loni v obchodní cílové skupině 15 až 69 let meziroční růst sledovanosti o 2,8 procentního bodu na 29,8 procenta v celodenním vysílání. Media Club vedle kanálů Primy zastupuje i stanice Óčko, Comedy Central, Nickeloden nebo Mňam TV a Mňau TV. Od sledovanosti se odvíjí i podíl na trhu televizní reklamy. Její celkový objem v ceníkových cenách se loni v tuzemsku zvýšil o 19 procent na 42,38 miliardy Kč.
Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) transakci zřejmě posuzovat nebude, protože ze zákona se zabývá pouze majetkovými změnami ve firmě, která vlastní licence k televiznímu vysílání, a to je FTV Prima. Tu ovládá Prima Group.
RRTV na konci roku 2015 odhalila ve zpravodajství televize Prima o uprchlících sporné momenty, na zahájení správního řízení to ale nestačilo. Rada se zabývala nahrávkou serveru Hlídací pes, která měla dokládat, že zaměstnanci byli vedením instruováni, aby zaujali protiuprchlickou pozici. Britský týdeník The Economist loni v září v souvislosti se zpravodajstvím o migrační krizi upozornil, že Ivan Zach má blízko k prezidentovi Miloši Zemanovi. Při říjnové kauze kolem neudělení řádu pamětníkovi holokaustu Jiřímu Bradymu Prima vyřadila z pořadu Show Jana Krause pasáž s kritikou prezidenta, po jednodenním odkladu nakonec odvysílala nový díl.
Za rok 2015 skupina FTV Prima zvýšila zisk o 48 procent na 298,3 milionu korun. Tržby stouply o sedm procent na 2,8 miliardy korun.