Jednostranná německá média

Německé deníky selhaly. Přijaly vítací rétoriku k uprchlíkům, tvrdí studie

Jednostranná německá média
Německé deníky selhaly. Přijaly vítací rétoriku k uprchlíkům, tvrdí studie

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Významné německé deníky jako třeba Die Welt, Bild a další absolutně selhaly při informování o migrační krizi. Média místo kritického zpravodajství prezentovala vítací rétoriku politiky kancléřky Angely Merkelové. Tvrdí to studie od Nadace Otto Brennera. Informují o ní například The Financial Times.

Mezi deníky, které měly selhat patří například Die Welt, Bild, Frankfurter Allgemeinen Zeitung, Süddeutschen Zeitung a další německé noviny. „Nekriticky přejala slogany politických elit a jejich eufemisticky přesvědčivou dikci. Média hlásala hesla vítací kultury,“ píše se ve studii.

Podle studie vedené bývalým novinářem z týdeníku Die Zeit, Michaelem Hallerem, většina německých novin namísto kritického zpravodajství přijala za své „pohledy a slogany politických elit“, navíc svým nekritickým psaním rozštěpila německou společnost. Například rozhodnutí německé kancléřky otevřít hranice pro tisíce uprchlíků v roce 2015 bylo většinou německých médií chváleno. Média byla plná takzvané „Willkommenskultur“, tedy vítací kultury. Ta se podle studie stala takovým „kouzelným slůvkem“, které média používala a pomocí něj přetvářela obyčejné lidi v dobrácké samaritány a přesvědčovala je, aby se chovali přívětivě k uprchlíkům.

K obratu ovšem došlo během Silvestra roku 2015, když v německém Kolíně nad Rýnem došlo k několika sexuálním útokům vůči Němkám ze strany uprchlíků převážně z Afriky. Poté se začaly podle studie články o imigrantech psát až „skepticky“.

Výzkumníci z Hamburské mediální školy a Lipské univerzity zanalyzovali tisíce článků z německých novin vydaných mezi únorem 2015 až březnem 2016, tedy zhruba za dobu, kdy do Německa přišlo až milion uprchlíků. Výsledná studie pak ukazuje, že nekritické zpravodajství přispělo k rostoucí nedůvěře v masová média v Německu. Němci jim dokonce začali přezdívat „Lügenpresse”, tedy „Lživý tisk“. Podle nedávného průzkumu Mohučské univerzity se navíc až 55 % tázaných cítilo „podvedených médii“ a z toho 26 % z nich věřilo, že média v ruku v ruce s politiky ovlivňují veřejné mínění.

, tk