KULTURNÍ TIPY

Fantastické zprávy pro děti i dospělé

KULTURNÍ TIPY
Fantastické zprávy pro děti i dospělé

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Kdo si chce s pány hrát a proč

V kinech jsou to návraty. Teď zrovna J. K. Rowlingové ke kouzelnickému světu, tentokrát přesunutému z britských souřadnic na americké. Film Fantastická zvířata a kde je najít jistě bude hit, sycený nostalgickou vzpomínkou jedné generace na dětství. Ale právě proto se patří upozornit na to, že do dětství si mohou nahlédnout i jiné generace, a sice snímkem Pojar dětem. Vlastně to není film, nýbrž pásmo z pozůstalosti tvůrce seriálu Pojďte, pane, budeme si hrát nebo filmu Zahrada. Břetislav Pojar byl král. Pětice pohádek, jež vznikaly spoluprací se studenty, vypráví samozřejmě o dětech s fantazií: Psí historie je o přátelství kluka a psa, Hiroshi o zimě strávené v hlubokých horách, zápletka příběhu O princezně, která se nesmála je zjevná z názvu, Vánoční balada je o válečném stroji, který zná slitování, a Narcoblues ovšem o vlivu drog na dětskou duši.

Pojar dětem
Režie: Břetislav Pojar, Michal Žabka
Scénář: Yo Seto, Břetislav Pojar
Hudba: Vladimír Merta, Jan P. Muchow
V kinech od 10. listopadu.

Záběr z pohádky Hiroshi z filmu Pojar dětem - CinemArt

Taneční hodina nejen pro starší

Muselo to přijít. To taneční šílenství posledních let, které podporuje veřejnoprávní televize, si muselo vybrat svou daň v jiném uměleckém odvětví. Není překvapení, že je to divadlo. A vlastně ani není překvapení, že pod taktovkou režiséra Jiřího Havelky, který na výběr témat má talent. V případě inscenace Flow – neboli „hodinového kurzu základních technik štěstí pro čtyři tanečníky a jeden klavír“ – však mate anotace. Sází na křížovkářskou vzletnost: „Minulost je jen příběh v naší hlavě. Budoucnost tvoří iluze. Jen přítomnost nezná čas.“ I na velikost ducha Bruce Leeho: „Vyprázdni svou mysl, buď beztvárný. Bez tvaru, jako voda. Když dáš vodu do hrníčku, stane se hrníčkem. Když dáš vodu do lahve, stane se lahví. Dáš ji do čajové konvice a stane se tou konvicí. A teď – voda může plynout nebo může drtit. Buď vodou, můj příteli.“ Čili obligátně: uvidíme.

VerTeDance: Flow
Režie: Jiří Havelka
Tanec: Veronika Knytlová, Martina Hajdyla Lacová, Helena Arenbergerová, Jaro Ondruš
Scéna: Dragan Stojčevski
Světelný design: Katarína Ďuricová
Hudba: Beata Hlavenková
Premiéry 21. a 22. listopadu 2016 ve 20:00 v pražském divadle Ponec.
www.vertedance.org

Záběry ze zkoušek divadelní inscenace Flow - Vertedance

Teskné továrny trbovljské

V samotném srdci Olomouce – na Horním náměstí – se v těchto dnech nad vchodem do přízemní galerie Caesar skví neobvyklý nápis Laibach Kunst. Výstava je jakousi výtvarnou extenzí hudební produkce známé slovinské industriální, avantgardní – či jak kdo chce – kapely Laibach. Základ poněkud monotematické expozice tvoří obří černobílé linoryty znázorňující tesknou atmosféru 80. let tovární čtvrti města Trbovlje, v němž má kapela, překračující žánrové, jazykové i ideologické bariéry, své kořeny. A nechybějí ani jeleni s mohutným parožím, oblíbená to laibachovská rekvizita. Výstavu navštívily i dvě postavy spjaté s Laibach: zakládající a nyní již neaktivní člen Dejan Knez a další dlouholetý kádr Ivan Novak. Ten druhý také prozradil, že příští rok dojde i na novou hudební produkci: mj. záznam divadelní hudby z dílny této i v Olomouci oblíbené kapely. 

Laibach Kunst: Red Districts + Black Cross
Galerie Ceasar, Olomouc
Výstava trvá od 1. listopadu do 3. prosince.
http://www.galeriecaesar.cz/

Laibach Kunst: Red Districts + Black Cross - Archiv

Zase král rytířů kruhového stolu 

Čtenářům, kteří neznají kompletní bibliografii J. R. R. Tolkiena, se zdálo už několikrát, že z autorova díla vyšlo v češtině všecko. A přece ne, letošního podzimu poprvé vyšel Artušův pád, pokus o přebásnění staroanglickým aliterativním veršem příběh o králi Artušovi. Na textu Tolkien pracoval většinu 30. let minulého století, zůstal však nedokončen, práce na rukopisu ukončil zřejmě v roce 1937, kdy vyšel Hobit. Přesto lze i na Artušovi vnímat zápas o mýtus a epos, jaký v profesorovi středověké literatury a ovšem ambiciózním tvůrci vřel, onu jeho vůli podmanit si mrtvé žánry a pokusit se napasovat je na moderní literaturu. To, jak je známo, se mu povedlo Pánem prstenů, v němž epos narouboval na román – nejúspěšnější žánr moderní literatury –, a našel tak klíč, jak tvořit nové příběhy postaru. Artušovské klání do tohoto hledání samozřejmě zapadá.

J. R. R. Tolkien a Christopher Tolkien (ed.): Artušův pád
Překlad: Jan Kozák
Vydalo nakladatelství Argo roku 2016. 232 s. 298 Kč.

17. listopadu 2016