Němci řeší, kdo bude viníkem nehod samořídících aut
Po první nehodě, kterou mělo auto Tesly s automatickým řízením na dálnici ve Spolkové republice, se opět intenzivně rozhořela debata o etice a bezpečnosti autonomního ježdění. K nehodě došlo 29. září, vůz s autopilotem se srazil s autobusem. Řidič automobilu utrpěl zranění, zatímco lidé v autobusu z toho vyvázli jen s úlekem. Už pouhý den poté, 30. září, se tímto tématem začala v Německu zabývat zvláštní etická komise, napsal list Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ).
Zmíněný karambol neměl ale podle americké automobilky nic společného s počítačovým řízením havarovaného vozu jako takovým. Zapnutý asistent řízení neudělal žádnou chybu, řekla mluvčí Tesly s odkazem na výpověď zraněného řidiče. Chyba byla na straně autobusu, který náhle změnil jízdní pruh a narazil do autonomně řízeného vozu Tesly. Nehodě prý nešlo zabránit. Policie věc šetří a zkoumá, proč autopilot srážce nepředešel.
Jak už zmíněno, to vše se stalo pouhý den předtím, než se v Berlíně sešla k první schůzce na téma samořídící auta nová etická komise. Ustavil ji spolkový ministr dopravy a digitální infrastruktury Alexander Dobrindt (CSU). V čele komise sedí bývalý ústavní soudce Udo di Fabio. Grémium má vypracovat hlavní vodítka pro programování automatizovaných řídících systému. Etické otázky s tím spojené jsou velmi složité.
Už klasický scénář, s nímž jsou manažeři automobilové branže ohledně autonomního řízení s oblibou konfrontováni, je třeba tento. Auto jede po ulici a najednou se musí vyhnout překážce. Vlevo je žena s kočárkem, vpravo důchodce. Jak se rozhodne, na jakou stranu zatočí? A právě takovými otázkami se má zabývat nová expertní komise. Přitom má podle slov ministra Dobrindta mimo jiné platit, že před újmou pro člověka má mít vždy přednost věcná škoda.
Německá spolková vláda nyní piluje právní rámec pro robotická auta. Nejde jen o vyjasnění otázky, kdo ponese odpovědnost, na čí straně bude vina, když kontrolu nad řízením převezme samo auto. Podle Dobrindtova plánu se budou moci řidič-člověk odvrátit od řízení, třeba aby si mohli přečíst noviny, napsali e-maily, či sledovali filmy. Řidič má ale být "připraven vnímat" a má mít povinnost udržovat "minimální míru pozornosti".
Jaká rozhodnutí bude moci přijímat samo auto, je zatím ještě dalekosáhle nevyjasněno. Zatímco řidič reaguje v nebezpečných situacích spontánně, bude muset základy těchto reakcí u autonomních vozidel stanovit programátor. "Dilema přijde," prohlásil Thomas Weber, člen představenstva Daimleru, jenž se zabývá vývojem, na Pařížském autosalonu. "Proto je dobré se těmito otázkami zabývat včas."
Ale i mimo otázku, jak se auto zachová v choulostivých situacích, pokračuje všeobecná diskuse o tom, jestli technika řídí stejně dobře, lépe, anebo hůře než člověk. Nehody při testování autopilotů se množí - a už nejméně dvě měly smrtelné následky. V USA a Číně.