komentář

Podíl Novy na odhalení pravdy o lidském bytí

komentář
Podíl Novy na odhalení pravdy o lidském bytí

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Ten večer, 4. února 1994, tedy před pětadvaceti lety, bylo v pražských ulicích nezvyklé ticho a prázdno. Začala totiž vysílat první soukromá televize ve východním bloku a byl to historický přelom. Já neměl tehdy televizi, takže jsem se na té ulici vyskytoval, možná i trochu demonstrativně jsem šel do hospody: pamatuju si do jaké, tehdy jsme chodili do Velryby v Opatovické ulici, takže tu vzpomínku lokalizuju na obvykle rušnou, tehdy právě ztichlou ulici Spálenou. Většina obyvatel ale chtěla být doma u toho, vždyť začínaly jiné mediální dějiny. A s nimi začínalo natvrdo to, co by se dalo nazvat první polistopadovou „kulturní válkou“.

Stanice Nova s ředitelem Vladimírem Železným vyhrála výběrové řízení s programem, který velmi rychle opustila, pokud ho vůbec měla kdy v úmyslu dodržet: slibovala tehdy, že se chce věnovat „u nás zatím v nebývalé míře překonávání kulturně-sociálních rozdílů, kultivaci vztahu veřejnosti k minoritám, a to nejen národním“, slibovalo se „kino náročného diváka“ a tak podobně. Nic z toho se nestalo, až na několik zaváhání v počátcích najela Nova na tvrdě pragmatický princip „dáme lidem, co si přejí – a my víme, co si přejí“. Vladimír Železný sestrojil a za chodu dolaďoval dobře seřízenou mašinu, která funěla na plné obrátky a vydělávala k radosti těch, kdo na počátku zaplatili její součástky. Stal se nejen strojvůdcem toho parního stroje, ale i jejím ideologem a vykladačem. Sám se tehdy označil za „intelektuála nového typu“, který stojí v opozici k intelektuálům typu starého, k idealistům, již mají představu, že smyslem médií – a televize jako média nejvlivnějšího především – je spíš kultivace veřejného prostoru, ne jeho devastace, spíš zvyšování než snižování laťky vkusu, spíš umění a kultura než banální zábava a bulvár. Tento spor se tehdy ještě vedl dosti vypjatě a s vervou poměrně vehementní a asi i naivní. Ani na chvíli jsem tehdy neváhal, na čí jsem straně. Železný byl pro mě zosobněním intelektuální zrady, provokoval mě vlastně vším, co říkal, jak vypadal, jak se u toho tvářil, jak u toho panáčkoval s tím zajícem a jak poučoval národ: neměl jsem sice televizi, ale dovedl jsem si to představit. Psal jsem o „nevídané směsi pragmatického cynismu s nekontrolovatelnou žvanivostí, prokládanou pokryteckým svatouškovstvím“.

Dnes bych byl asi mírnější a spíš by nějaká komerční televize člověku nestála za to. Osudy televize Nova a Vladimíra Železného vpluly do jakési normality, která není nijak uspokojivá, ale z její spíše nízké kvality už člověka nenapadne vinit jen nějakou televizní stanici, jíž opravdu šlo především o sledovanost. Představa, že by se to tehdy mohlo vyvinout nějak jinak, nějak lépe a náročněji, je nejspíš iluzorní a opravdu neodpovídá realitě lidské, a tedy ani české, společnosti, která prostě je taková. Spíš povrchní a k sobě nenáročná, spíš jako Nova než nějaký artový kanál, jako třeba ten na ČT, který je myslím docela dobrý, proto ho sleduje pár procent populace. Ale tak to je vždy a skoro všude.

A pokud jde o Vladimíra Železného, ten se o své místo v českých kulturních dějinách bát nemusí. Za peníze z té ufuněné, lacinými pentlemi ozdobené mašiny si pořídil jednu z nejlepších zdejších soukromých sbírek moderního umění, kterou příležitostně vystavuje ve své galerii. Cítí-li u toho uspokojení, nevím, ale aspoň k něčemu mu ta televize byla prospěšná.      

5. února 2019