Volný trh, nebo šikana řidičů?

Šikana řidičů z východu. Za přespání v kamionu dostávají v Belgii až 50 000 pokuty

Volný trh, nebo šikana řidičů?
Šikana řidičů z východu. Za přespání v kamionu dostávají v Belgii až 50 000 pokuty

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Kvůli šikaně řidičů kamionů z východní Evropy se z Česka pomalu stává jedno velké parkoviště. Můžou za to státy západní Evropy, které pokračují v utahování šroubů. Vedle nařízení minimální mzdy pro řidiče přišly se zákazem, aby „kamioňáci“ přespávali v autech. Německo, Francie i Belgie jim za to hrozí pokutou až ve výši několik tisíc euro. Řidiči proto začínají hojně přespávat v českém pohraničí – na severu Čech a v okolí Plzně.

„Zaznamenali jsme zvýšenou aktivitu kamionů z východních zemí, které parkují v českých příhraničních oblastech. Během posledního měsíce nám to hlásí naši kolegové hlavně ze severu Čech, ale třeba i z Plzně. Říkají, že tam buďto parkují na všech možných a nemožných místech, nebo se snaží pronajímat prostory, na kterých by třeba Rumun, aby se nemusel vracet do Bukurešti, mohl bydlet,“ uvedl pro Echo24 Jan Medveď z ČESMAD BOHEMIA, největšího sdružení automobilových dopravců.

Jak Medveď upozorňuje, dosavadní nařízení tzv. běžného týdenního odpočinku v Evropské unii umožňuje rozdílné výklady. „Právě některé státy jako Belgie, Francie a nedávno také Německo využily možnosti rozdílných výkladů a národním předpisem stanovily, že u nich je přespávání v kamionech zakázáno,“ dodal. Třeba v Belgii je pokuta stanovená na 1800 euro (skoro 48 tisíc korun).

Podle dostupných informací Belgičané vyměřili pokutu po 1800 eurech zhruba šedesátce řidičů, kteří přespávali nebo parkovali předminulý víkend v belgickém přístavu Zeebrugge. „Žádná stížnost od českého řidiče k nám ale nedorazila. Netuším, k čemu přesně v přístavu došlo. Nevíme, jak to probíhalo a koho kontrolovali,“ řekl Medveď a nevyvrátil, že zátah mohl být zacílený na tzv. nomády z Rumunska, Polska nebo Bulharska, kteří v přístavu v autech doslova bydlí.

Ve Francii, kde je pokuta zákonem stanovená na 750 euro (téměř 20 tisíc korun), ČESMAD řeší dvě správní řízení českých dopravců za tento přestupek. „Ale všechno se to vleče,“ dodal Medveď, podle kterého je navíc obtížné si stěžovat na něco, co je v zákoně. „Když se na ČESMAD obrátí některý z našich členů, poskytujeme mu návod, jak postupovat, jakým směrem argumentovat ve správním řízení. Taková stížnost ale může jít jedině před tamní úřady, případně tamní Ústavní soud a pokud by to nepomohlo, tak potom Evropský soudní dvůr,“ řekl.

Ilustrační foto - Shutterstock

Němci, kteří pokutu za stejný přečin stanovili jako poslední, k tomu kroku navíc přistoupili bez téměř jakéhokoliv předchozího upozornění. „24. května to zveřejnili ve sbírce zákonů s účinností od 25. května 2017. Aniž by komukoliv cokoliv řekli, aniž by rozeslali oficiální informaci,“ podotkl Jan Medvěd a dodal, že Němci to zdůvodnili právě argumentem, že se po zákazech v Belgii a Francii řidiči stahují na jejich území.

Evropská komise chce přespávání zakázat paušálně

S návrhem na explicitní paušální zákaz vykonávat řádný týdenní odpočinek 45 hodin po šesti dnech za volantem a přespávat v autě přišla i Evropská komise. Místo toho by si podle ní měli řidiči zaplatit motel. Návrh nyní musí schválit ještě Evropský parlament a Rada EU. Podle ČESMADu se ale tato tendence Evropské unie zcela rozchází s realitou v silničním nákladním provozu. „Nejsou parkoviště, ubytovací zařízení, není kde bezpečně odstavit ta vozidla a bohužel provoz na silnicích je dnes takový, že ani při sebelepší vůli není dopravce-zaměstnavatel schopný naplánovat vrácení se svého řidiče a auta včas domů,“ uvedl Medveď.

„Co má řidič dělat, když ho zastihne bouřka, auto někdo nevyloží a on se pak nestihne vrátit? Řidič je postavený před dvě zla: buď pojede dál a dají mu pokutu v řádech stovek až tisíců euro za porušení doby řízení, nebo zastaví a dostane podobně vysokou pokutu za to, že tráví týdenní odpočinek ve vozidle. Paušálně trestat vysokými částkami za to, že řidič musel bez jakéhokoliv zavinění strávit odpočinek na parkovišti, je nedomyšlené,“ dodal Jan Medveď.