Vyhlídka na vraždy (nejenom)
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Začátek roku je v kinech dost truchlivá doba, za oceánem končí oscarová sezona a do kin se pouštějí kousky, k nimž studia upínají naději, že si jich třeba nikdo nevšimne. Příhodný čas pro hledání útěchy ve vyhlídce do lepších časů, jež snad přijdou. Do podle čistě subjektivně sestaveného výběru přicházejících audiovizuálních potěšení jsem nezařazoval kousky, které měly premiéru už loni a v českých kinech se brzy objeví.
Ave, Caesar!
režie: Joel a Ethan Coenovi
Trailer na nový film bratrů Coenových může jednoho vést až k obavám, jestli tam těch potenciálních dobrot není až trochu moc. George Clooney jako nablblá hollywoodská hvězda padesátých let? Scarlett Johanssonová coby akvabela? Scény z natáčení velkofilmu z antických dob a scény z natáčení muzikálu, ve kterém hraje námořníčka Channing Tatum? Bizarní kriminální kauza, již musí fofrem zamést pod koberec znavený studiový „čistič“ Josh Brolin? Někdo telefonuje z budoucnosti? Samozřejmě že očekávám velkou zábavu, legraci a tak dále. Ale taky snad něco víc. Asi nikdo ve filmu tak jako Coenovi nedokáže říkat skutečně pronikavé věci, které zůstanou nepovšimnuty, protože byly podány tak zábavně, až jeden pro samou legraci vypne přemýšlení, takže kromě odbourávacích momentů předpokládám i nějaký duchem dost nesmlouvavý obraz světa filmu. Předcházející snímek dvojice – V nitru Llewyna Davise – byla taky dobovka, podaná s kouzelnou nadsázkou a vtipem, zároveň to byl nenápadně hluboký film o tom, jak neskutečný opruz to je, když si člověk pro sebe vybere dráhu umělce.
Midnight Special
režie: Jeff Nichols
Na filmech Jeffa Nicholse je něco, nevím, jak to napsat jinak, strašně sympatického. Snaha nepředvádět se a jít přitom až na dřeň, brát život vážně a vůbec. V prvotině Shotgun Stories dokázal dovést příběh jako z řecké tragédie k ústrojně a přesvědčivě působícímu idealistickému happy endu. V Take Shelter zase přesnou metaforou postihl ducha doby, spojil psychologický příběh, horor a až romantickou ódu na manželství. Midnight Special je jeho zatím největší a nejvíc žánrová produkce, sci-fi thriller – o ten se poslední dobou pokoušel kdekdo, výsledky ale za moc nestály (snad s výjimkou Loopera od Riana Johnsona). Režisérův (a můj) oblíbenec Michael Shannon v roli otce, který je na útěku spolu se synem, jenž má nadpřirozené schopnosti, a mají ho proto v merku rozličné temné síly. Zápletka trochu připomíná Žhářku Stephena Kinga, nic proti tomu. Dá se čekat, že dojde i na Nicholsovo oblíbené téma hrůzné odpovědnosti, jež plyne z otcovství. Trailer naznačuje trochu retro „sedmdesátkový“ feeling filmu, tím se taky rozhodně nedá nic zkazit.
Triple 9
režie: John Hillcoat
Tenhle pokus o značně drsný policejní thriller by snad už mohl konečně úplně vyjít, po všech těch ambiciózních kouscích, které dopadly skoro dobře (včetně pozoruhodného, ale přeceňovaného Sicaria). Film Australana Johna Hillcoata se odehrává v Bostonu, to je dobré znamení – v tom městě bylo natočeno pár dobrých napínáků (Gone Baby Gone, Skrytá identita, Město). Dva poslední Hillcoatovy filmy – adaptace McCarthyho Cesty a retro gangsterka Země bez zákona – sice spadají do kategorie „mohlo to dopadnout líp“, ale Triple 9 bych docela věřil. Přinejmenším se bude dát dívat na ten herecký dream team – Casey Affleck jako idealistický policajt, Woody Harrelson coby jeho cyničtější kolega, televizní hvězdy Norman Reedus (Darren z Živých mrtvých) a Aaron Paul (nezapomenutelný Jesse z Perníkového táty), charisma teče proudem. Krev asi taky: podle traileru soudě, nebude Triple 9 ani tak film násilný jako ultranásilný. Lze čekat i morální dilemata a důkladné prozkoumávání šedé zóny mezi dobrem a zlem. A taky Kate Winsletovou coby krutou a mírně pouťovou mafiánku. Je toho hodně.
Ticho
režie: Martin Scorsese
Pozdní období amerického klasika Martina Scorseseho je v něčem paradoxní, jeho nové filmy mají masový ohlas i svého prvního Oscara před deseti lety dostal. Režisér ale jako by v nich opakoval témata a postupy zpracované a uplatněné už dřív a líp. Ticho by to snad mohlo změnit, je to režisérův srdeční projekt, o kterém se mluví už dvacet let. Adaptace stejnojmenného románu japonského katolického spisovatele Šúsaka Enda se odehrává v 17. století, kdy v Japonsku bylo hodně krutým způsobem vykořeněno křesťanství. Hlavní postavy jsou jezuitští kněží, dva hrdiny řád vyslal, aby zjistili, proč se jeden z misionářů vzdal víry a sepisuje teď protikřesťanské traktáty. Scorsese má v Tichu ambici popsat cestu jednotlivce „od jistoty k pochybám, osamocení a nakonec společenství“ a vůbec nastolovat základní existenciální otázky. V hlavních rolích Andrew Garfield, Adam Driver a Liam Neeson.
The Nice Guys
režie: Shane Black
U tohohle kousku se dá se slušnou mírou jistoty předpokládat nepřítomnost základních existenciálních otázek. Scenárista a režisér Shane Black je šikovný a vtipný muž, snad ho nezkazilo, když dostal jako autor třetího Iron Mana šanci zkusit si nějakou tu velkoprodukci. Dokáže psát odsýpající dialogy plné suchých a černých fórků, vyprávět příběhy pobavené vlastní zamotaností. Jeho nový film působí, to se nedá říct jinak, fakt mile. Přinejmenším pro diváka vyrostlého na americké drsné škole. Russell Crowe a Ryan Gosling spolu v sedmdesátých letech řeší případ záhady sebevraždy pohasínající hvězdy pornofilmů. Odhalí přitom dalekosáhlé spiknutí a vedou legrační řeči. Návaznost na Blackův starší snímek Kiss Kiss Bang Bang je zjevná. To byl ale kouzelný film, takže s tím nemám nejmenší problém.
Vinyl
hlavní tvůrce: Terence Winter
Sex, drogy a rokenrol jsou dneska především návnada na pamětníky z divácké skupiny padesát plus. Alespoň mi to tak někdy připadá. Věk hvězd, které produkčně zaštítily seriál Vinyl, tomu odpovídá – třiasedmdesátiletý Martin Scorsese a o rok mladší Mick Jagger. Přinejmenším trocha života by ale tou sérií pulzovat mohla a měla, Scorsese je přece mimo jiné jeden z nejmuzikálnějších režisérů a doba, již Vinyl zobrazuje, byla živá velice a taky nebezpečná. Seriál se odehrává na newyorské hudební scéně 70. let, v časech simultánního nástupu punku a diska. Hlavním hrdinou je chlapík, který se snaží zachránit svou upadající nahrávací společnost a potřebuje pro to nějaké nové talenty, na kokain a gangstery dojde taky, jak jinak. Hlavním autorem seriálu je Terence Winter, který spolu se Scorsesem pro HBO dělal už Impérium: Mafii v Atlantic City. Dá se čekat, že Vinyl bude v něčem podobný – spíš obraz života a doby s velkým množstvím postav než soustředěný a táhnoucí příběh. Vadit to nemusí. Z Impéria si autoři přivedli i hlavního představitele Bobbyho Canavaleho, který okouzlil v roli extravagantního italského gangstera Gypa Rosettiho.
Westworld
hlavní tvůrce: Jonathan Nolan
Hodně očekávaná a propagovaná série vychází z filmu Michaela Crichtona z roku 1973. Odehrává se ve futuristickém zábavním parku, jehož návštěvníci mohou naplno zažít nějakou historickou éru, pobývat v ní, střetat se s lidmi v ní, třeba je taky zabít nebo s nimi mít sex, park je totiž obydlen humanoidními roboty. Jak už to tak chodí, začnou ti roboti být trochu moc humanoidní, dojde k nějakému tomu sebeuvědomění, navíc park Westworld je westernový, kolty by mezi roboty tedy nějaké byly. Hlavním tvůrce seriálu je Jonathan Nolan, bratr slavného režiséra Christophera Nolana a spoluautor scénáře některých jeho filmů. Tématem série je podle něj „úsvit umělé inteligence a budoucnost hříchu“. Ok. Produkce je to zjevně velkorysá, a to včetně obsazení – Ed Harris má hrát postavu, v níž je koncentrovaná „esence padoušství“, objeví se i charismatický Jeffrey Wright, Thandie Newtonová, Evan Rachel Woodová a další. Šéfa parku představuje Anthony Hopkins, což Westworldu jistě dodá lesk, naděje, že sir Anthony předvede něco jiného než svého obvyklého autopilota, umírá poslední.
The Path
hlavní tvůrce: Jason Katims
Pravděpodobně o dost komornější dílo, tématem i obsazením ale potenciálně strhující, přítomnost základních existenciálních otázek možná. Aaron Paul (už jednou jsem v tomhle výčtu psal, jak moc je skvělý, co se dá dělat, je skutečně skvělý) hraje člena sekty, který začíná pochybovat o základech jejího učení. Je s ní spojen ale i rodinou, jeho manželka (Michelle Monaghanová) je ve vedení společenství, další postavou má být manipulativní, ale taky charismatický vůdce v podání oblíbeného hezouna Hugha Dancyho (Hannibal). O spolek se navíc zajímá FBI. Moc podrobností o seriálu zatím zveřejněno nebylo, čeká se od něj ale hodně – kvůli Paulovi i hlavnímu autoru Katimsovi, který vytvořil kriticky ceněný a publikem oblíbený seriál Friday Night Lights. Původní název seriálu byl The Way, musel být ale změněn po žalobě sektářského společenství The Way International. Jako o možné inspiraci se mluví i o scientolozích.
11.22.63
hlavní tvůrci: Bridget Carpenterová a Bryan Burke
Osmidílná adaptace stejnojmenné knihy Stephena Kinga vzniká v produkční společnosti Bad Robot režiséra JJ Abramse, který koncem roku potěšil celkem dost lidí novými Hvězdnými válkami. James Franco v ní hraje Jakea Eppinga, středoškolského učitele angličtiny, který náhodou narazí na portál v čase, který ústí v roce 1960, správce té brány ho instruuje, aby se vrátil do minulosti a zabránil atentátu na prezidenta Kennedyho a splnil ještě nějaké další úkoly, kterými může změnit současnost k lepšímu. Ovšemže to není jednoduché a ovšemže se to „lepší“ v mnoha případech ukáže jako přinejmenším relativní. Fiktivní postavy se budou potkávat s těmi reálnými, hodně času divák stráví ve společnosti atentátníka Leea Harveyho Oswalda (Daniel Weber) a jeho ruské manželky Mariny (Lucy Fryová). První dvě epizody režíroval ceněný britský dokumentarista a příležitostný režisér hraných filmů Kevin Macdonald (Poslední skotský král).