Sestup a pád sympatického žvanila
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Seriál Volejte Saulovi (Better Call Saul), jehož třetí sezonu nedávno začala uvádět streamovací služba Netflix, asi nikdy nebude patřit mezi díla, v očekávání jejichž rozuzlení si budou miliony napjatých diváků z nervozity ohryzávat nehty. Není to „velká věc“, která by z herců udělala hvězdy a autorům přidala o nulu víc v cifře honoráře. Je to ale nenápadně pohlcující seriál. Jakkoliv často postrádá atributy prvoplánové atraktivnosti, všechny jeho složky – scénář, herectví, obraz – jsou velmi neokázalým způsobem dokonalé.
Přitom je to tzv. spin-off, seriál odvozený od slavného předchůdce, jeho protagonistou je na hraně a za hranou zákona se pohybující a velmi výřečný právník Saul Goodman (Bob Odenkirk), jedna z výrazných vedlejších postav slavného Breaking Bad (Perníkový dědek), považovaného za jeden z (plus minus tří) nejlepších seriálů všech dob, pro nemálo fanoušků číslo jedna. Zároveň ale je Volejte Saulovi daleko víc než jen způsob, jak fanouškům původní série umožnit, aby si ještě pobyli ve světě, který si dříve oblíbili, ve společnosti starých známých. Je to svébytné dílo, jež pro hlavního scenáristu Vinceho Gilligana (ve spolupráci s Peterem Gouldem) oproti Braking Bad možná znamená posun ještě o kousek dál.
Ve Volejte Saulovi Gilligan popisuje hrdinovo „mládí a zrání“, dobu, kdy ještě nebyl hvězdou televizních reklam a první volbou lidí s krví na rukou ve chvílích právní nouze. Hrdina ještě nepřijal „právničtější“ jméno Saul Goodman, ještě pořád je to Jimmy McGill, ještě pořád se snaží, vede válku proti sobě, proti svým sklonům k šejdířství, žvanění, drobným i větším podrazům. Snaží se etablovat ve světě práva v Albuquerque v Novém Mexiku, moc se mu ale nedaří. Vedle sebe má imponující a zároveň omezující příklad – bratra Chucka (Michael McKean), který ho nedávno vytáhl z trablů, je to uznávaný, vzdělaný a pravidla ctící advokát. Jimmyho povzbuzuje a zároveň sráží nedůvěrou a jen chabě skrývanou averzí. Pro Jimmyho představuje velkou zátěž, také proto, že se o něj musí starat – Chuck trpí velmi specifickou psychickou poruchou. Autoři si s vyprávěním Jimmyho příběhu dávají na čas – během prvních dvou sezon se toho vlastně moc nestalo, alespoň podle měřítek soudobé seriálové tvorby, nejde v něm o moc, „jen“ o Jimmyho duši, jestli se to tak dá říct. A jeho nutný pád diváka docela bolí, Jimmy je autory a skvělým Bobem Odenkirkem vykreslený jako docela citlivý chlapík, který se snaží, zápolí s nepříznivými okolnostmi i vlastními sklony. Má ale tu smůlu, že má na hru proti pravidlům docela velký talent, je to stratég podrazu a muž s velkou fantazií, je epicky výřečný, a když na to přijde, tak i velice, velice vtipný. Taky docela zranitelný.
Ten jeho sestup je nesmírně pozvolný, pro něj možná nepostřehnutelný. Nedá se interpretovat jednoduše, říct, že Jimmyho zkazila společnost, systém, že za to mohly rodinné poměry nebo že se prostě už narodil jako grázl a jenom postupně dospěl k tomu, že se jím skutečně stal. Je to souhra okolností, nátury, osudu a bůhvíčeho ještě, co ho směruje ke špatnému konci, který diváci už většinou znají z Breaking Bad, a zároveň jako kdyby jim autoři neustále připomínali, že to takhle být nemuselo. Jimmyho spoluhráčem i protipólem je stoický ranař Mike (Jonathan Banks), mlčenlivý metodický muž, jenž se jednou stane výkonným hitmanem ve službách drogového gangu. Ani on to ještě neví, ještě se zdráhá zabíjet lidi, autoři ukázali jeho tragickou „backstory“ a dali mu srozumitelnou motivaci – i jeho pád bude bolet.
Za tím vším pomalu, a přesto zábavně a někdy i napínavě se odvíjejícím dějem je znát mimořádně jistá ruka autorů: Gilliganova a Gouldova schopnost konstruovat zápletky a situace je mimořádná, stejně jako dar vykreslit postavy plasticky a do hloubky i v hyperbolické zkratce, když je potřeba. Volejte Saulovi je dílo vůči svým kriminálním hrdinům pozoruhodně empatické, zároveň je založené na v něčem až velice striktní morálce. Do velmi organicky působícího celku spojuje komické scény, psychologické drama a – jako například v prvních dvou dílech třetí sezony – dlouhé sekvence beze slov, v nichž je trpělivě, a přesto strhujícím způsobem ukázáno, jak někdo něco dělá. Vince Gilligan a další autoři Volejte Saulovi mají skutečně vzácný dar zobrazit lidské činy i pohnutky, jež k nim vedou, ukázat svoje postavy jako figurky v rukou osudu i jako jeho strůjce.
Volejte Saulovi (Better Call Saul), Netflix
Tvůrci: Vince Gilligan, Peter Gould
Hrají: Bob Odenkirk, Jonathan Banks, Rhea Seehornová a další