Čeští kamioňáci nechtějí do Británie. Bojí se migrantů i pokut od Britů
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
V posledních měsících se objevilo několik případů českých řidičů kamiónů, kteří dostali od britských úřadů vysoké pokuty za to, že do země přivezli uprchlíky. Ti přitom většinou vniknou do nákladového prostoru, aniž by o tom měl řidič tušení. Pokuty padají i v případech, kdy řidiči a firmy udělají všechno pro to, aby k tomu nedošlo. Situací se zabývá jak české ministerstvo zahraničí, tak sdružení dopravců. Podle nich se navíc řidiči v posledním roce nechtějí kvůli otřesné situaci v přístavu Calais do Velké Británie vůbec jezdit.
„To je bohužel téma, se kterým se dopravci a tím i členové ČESMADu při jízdách do Británie potýkají už několik let. Jen s výraznou migrační vlnou v posledních dvou letech je případů více, celkem logicky,“ uvedl pro server Echo24 Jan Medveď ze sdružení dopravců ČESMAD BOHEMIA. Pokuty přitom podle něj padají už deset let, v posledních letech se ale výrazně zvýšily.
Současná právní úprava ve Velké Británii totiž umožňuje uložit pokutu za každého nelegálního přistěhovalce, který bude nalezen v autě dopravce, až do výše 2 tisíc liber (cca 64 tisíc korun). Pokud tedy firma jezdí do Anglie často, částka se může vyšplhat na miliony. „Naše firma zaplatila na pokutách za běžence už 1,5 milionu korun,“ napsal například ve svém čestném prohlášení Radoslav Nešpor, majitel dopravní společnosti Nera Hořovice.
„Podařilo se nám to téma rozvířit tak, že se pravděpodobně k České republice přidají i další státy a budou chtít po Velké Británii, aby tento svůj způsob jednání přehodnotila,“ uvedl pro server Echo24 europoslanec Tomáš Zdechovský, který některým českým řidičům s vysokými pokutami pomáhal a na problematiku pokut veřejně upozorňuje.
Problém ale je, že není zřejmé, kolika řidičů či společností se pokutování týká. „Ministerstvo zahraničních věcí statistiku o pokutách pro české dopravní firmy za nelegální převoz migrantů neeviduje. Jednotlivé společnosti ani jejich řidiči nemají žádnou povinnost nám pokuty hlásit a dělají to spíše výjimečně. Dozvíme se tak spíše o jednotkách případů ročně, kdy byla pokuta udělena,“ uvedla pro server Echo24 Irena Valentová z resortu zahraničí.
S tím souhlasí i Medveď. „Nemáme žádnou statistiku, kolika řidičům/dopravcům se tato nemilá skutečnost přihodila, neodhadnu ani procento, ve kterém byli běženci nalezení. Čas od času se to prostě stane,“ dodal. Podle Zdechovského se ale rozhodně jedná o více než jednotky případů. „Odhadem jsou to z České republiky stovky případů, to je kvalifikovaný odhad,“ dodal Zdechovský.
Strach jezdit do Calais
Na podnět Zdechovského se přitom k pokutování českých řidičů vyjádřil i premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). „Vláda České republiky se o tuto problematiku intenzivně zajímá a vyvíjí značné úsilí být český autodopravcům co nejvíce nápomocna při řešení kritických situací, ve kterých se ocitají jejich řidiči,“ napsal Sobotka v dopise europoslanci.
Podle něj na situaci zareagovalo české ministerstvo zahraničí. To dopravcům doporučuje dodržovat několik opatření. Zastupitelský úřad v Londýně odkazuje na několik preventivních kroků pro dopravce, které zveřejnila britská vláda. „Dále jsou zde informace, jak se zachovat, pokud má řidič podezření, že se v jeho vozidle nachází ilegální migrant a také jak postupovat při případném podání stížnosti na postup pracovníků Border Force při vjezdu do UK,“ uvedla Valentová. Možné je také požádat o speciální akreditaci britského ministerstva vnitra.
Českým firmám, jejichž řidiči neměli možnost incidenty řádně ohlásit francouzské policii, vydávalo podle Valentové konzulární oddělení velvyslanectví ve Francii potvrzení pro české pojišťovací ústavy. „Na potíže českých dopravců upozorňovala naše ambasáda i mezinárodní odbor MV FR a tato záležitost v roce 2016 byla taktéž projednala osobně i s podprefektem Calais,“ dodala Valentová.
O francouzském přístavu Calais se často píše jako o „džungli“ a o tom, že situace na místě je vážná svědčí i některé konkrétní případy, kdy ze stranu migrantů došlo k útokům. Známý je například případ českého řidiče kamionu Eduarda Rosenthala, kterému běženci hodili do čelního skla kůl a přepadli ho. On sám na konci listopadu 2015, kdy k útoku došlo, hodnotil situaci v Calais tak, že tam jde doslova o život.
Medveď připouští, že právě v posledních několika letech se situace výrazně zhoršila v souvislosti s uprchlickou krizí a že i sami řidiči nechtěli cesty do Británie absolvovat. „Pravdou je, že zejména v loňském roce to došlo tak daleko, že hodně řidičů odmítalo vůbec do Velké Británie jezdit, kromě rizika převozu migrantů i vzhledem na neutěšený a ne bezpečný stav zejména kolem Calais,“ uvedl Medveď.