Problémy povinné školky

Rodiče mohou učit děti doma, zkoušet je ale budou ve školce. Z čeho ale ředitelé neví

Problémy povinné školky
Rodiče mohou učit děti doma, zkoušet je ale budou ve školce. Z čeho ale ředitelé neví

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Děti nastupují v pondělí do školky. Ty předškolní dokonce povinně. Školky ale stále nevědí podle čeho a jak budou děti přezkušovat, pokud si pro ně rodiče zvolí tzv. individuální výuku a nebude tedy dítě do školky vodit každý den. Ministerstvo školství navíc pro Echo24 uvedlo, že žádnou komplexní metodiku zpracovat nehodlá, ačkoliv školy na ni čekají.

„Ministerstvo zatím neuvažuje o vytvoření metodiky k provádění ověřování dosahovaných výstupů u dětí, které se individuálně vzdělávají, neboť toto je plně v kompetenci mateřské školy,“ uvedlo pro Echo24 ministerstvo školství.

Ověřování by podle nich mělo vycházet z Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání a především podle školního vzdělávacího programu konkrétní školy. Měla by to být tedy mateřská škola, která je schopná podchytit, zda vývoj dítěte je odpovídající k jeho věku, schopnostem a dovednostem.

Pokud to tak není, může rodičům doporučit návštěvu školského poradenského zařízení, které má lepší pedagogicko-psychologické diagnostické nástroje. „Je to velmi individuální věc, proto nelze vytvořit jednotnou metodiku pro všechny děti. Ředitel školy posuzuje aktuální stav dítěte tak, že vyhodnocuje, zda se již k některým očekávaným výstupům přibližuje,“ doplnilo ministerstvo.

Podle předsedkyně Asociace předškolní výchovy Evy Opravilové však, ředitelé zatím netuší, z čeho přesně mají děti zkoušet. „To, že zatím není žádná metodika, je pro mě novinka. Ministerstvo na tom pracovalo,“ řekla pro Echo24 Opravilová. Nyní podle ní velmi záleží na jednotlivých ředitelích škol, jak si pravidla nastaví.

„Může to být dobré i špatné řešení. Někteří ředitelé mohou být příliš urputní a nároční. Nejlépe by bylo kdyby se tomu nechal volný průběh a ředitelé se spolehli na své dlouholeté zkušenosti,“ dodala Opravilová s tím, že pro ředitele mateřských škol budou v říjnu pořádat setkání, na němž by se měly problémy přesně pojmenovat a pokusit se je vyjasnit a najít nějakou společnou cestu.

Celý zákon je podle ní navíc uspěchaný. „My jsme říkali – nespouštějte to plošně. Dejme tu šanci a udělejme to, ale tohle se uspěchalo. Život zákonu nějaký směr dá a ten se pak musí sledovat a teprve na něj reagovat, zatímco my jsme říkali, že to má být obráceně,“ kritizuje Opravilová zákon, který podle ní ještě bude chtít řadu úprav.

Novela školského zákona zavádí povinnost školky od 1. září 2017 pro všechny děti, které do začátku školního roku dovrší pěti let. Dítě musí být ve školce každý den minimálně čtyři hodiny. Rodič může dítě také vzdělávat doma, to bude poté muset chodit do školky na tzv. ověřování znalostí. Co přesně bude muset dítě umět však zatím ministerstvo neuvedlo. Vše nakonec zřejmě zůstane na ředitelích školek. Ministerstvo žádnou souhrnnou metodiku zřejmě nepřipraví.

Již dříve jsme informovali o problémech, které povinná školka přinese starostům obcí, které školky nemají. Ti totiž nemají přehled o tom, kam se děti přihlásí, pokud jim to sami rodiče nenahlásí. Navíc budou v některých případech muset přistoupit k tomu, že ty, kteří dítě nepřihlásí, nahlásí sociálce a vyměří mu za to pokutu pět tisíc korun. Pochybnosti panují také kolem základního argumentu pro přijetí novely zákona, tedy že se děti ze sociálně slabších rodin touto cestou lépe integrují a bude jim usnadněn přechod do školy. Právě tyto děti se však v některých oblastech zatím do školek vůbec nepřihlásily.

2. září 2017