Poezie pohledem svrchu
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Nová sbírka Víta Slívy Návrší vychází tři roky po předešlé knížce Račí mor a celkově jde o autorovu sbírku jedenáctou. Jistotou předložených veršů je u tohoto autora již tradičně srozumitelnost a ochota podělit se o své vidění světa a předat ho dál – ostatně u kantora je to pochopitelný tvůrčí rys.
Vít Slíva patří k autorům „starého světa“, kteří usilují o sevřený názor a neustále hledají, jak ho vyjádřit lépe než v předešlém pokusu. Vyskytuje se jich takových v tuzemské poezii poskrovnu a většinou mají moravské kořeny a harmonický vztah k víře. Snad proto to trvání na tradici. Ostatně Návrší je k čtenářům vypraveno krom jiných doplňků s černobílou fotografií Josefa Valenty na jedné z chlopní obálky, na níž je Slíva zachycen, jak ve svém bělavém plnovousu a stejně zbarvené kštici, v džínové košili a bílém tričku stojí na louce někde na kopci a v zamyšleném zachmuření sleduje cosi v dáli. Za ním vidíme ještě druhý, zalesněný kopec – a mezi stromy vystupuje ves a kostel.
Je to obvyklé básníkovo zobrazení, takhle anebo podobně je zachycen na nejedné momentce. (Jak by se řeklo soudobým sloganem: Slíva byl guru dřív, než to ještě bylo sexy.) V samotě pozoruje okolí svého kopce a promýšlí a nově nazírá podněty, na něž dohlédne. Taková je i jeho poezie. Stále táž, bez překvapení, soustředěná na nalézání nepoznaných kombinací veršů a rýmů, ráda opřená o zachycování zvuků a někdy přešlechtěná zálibou ve věnováních, vysvětlujících podtitulcích či hrách s fonty nebo interpunkčními znaménky. Přitom zůstává klidná a zaražená v místě jako básník na fotce.
Lpění na opakování postupů vyzkoušených v předešlých sbírkách není nedostatek schopností, jak bychom to mohli konstatovat u jiných autorů; u Slívy je to důraz na setrvání a zarputilost přesvědčení. Nemá smysl zabývat se v životě něčím víc než pohledem z kopce – protože v něm je přítomen veškerý čas i prostor. Budoucnost prohlížíme, minulé rekapitulujeme vzpomínkou a vše se děje teď a na dohled kolem dokola.
Převládají tedy krajinné motivy a těžko se divit, že první pojmenovaná báseň sbírky se jmenuje Blesk a popisuje podobu tohoto stání na vršku: „Jako když prozřeš, / a nemáš co říct; / marně tě hrom bouchá do zad. // Minulost, tlustý ovád, / bodá tím víc, / čím blíže je bouře.“ Úhrnem se povedla místa jednoznačná: „Mží, / mrholí, // a potom už přes hubu chlístá.“ Ale samozřejmě jako v jakémkoli jiném nezřízeném osamocení lze rovněž v tom Slívově číst smysl pro dojetí a kýč, třeba: „Léto // V létě přemnožených vos / duří oblak jako nos / opíchaný osinami. // Oheň přemnožený stohem slámy.“
Najdou se ale i dlouhá a nerýmovaná čísla, obsahem nejčastěji vzpomínky na rodinu nebo dětství. Návrší je ovšem sbírka silné kompozice a nenápadných vymožeností, například na stránku přesně v její půlce čeká čtenáře přestávka. Po verších „Sníh padá, / zem stoupá. // Ticho.“ následuje prázdná strana. A celá kniha končí rovněž promyšleně – těžko rozsoudit, zda ironicky, nebo prostě – básní jednoho hesla a jednoho verše, zhodnocením svého psaní i přednostním rozhovorem s kritiky (ze souboru Posmrtné polibky): „Křivky jedna kružnice.“ Pokoušet se dál rozumovat nad autorem, který má sám sebe tak dobře přečteného, by byla marnost.
Vít Slíva: Návrší, vydalo nakladatelství Host v roce 2014. Cena: 219 Kč