CENY POHONNÝCH HMOT

Za drahým benzínem jsou marže a zisk pumpařů. Ropa přitom zlevňuje

CENY POHONNÝCH HMOT
Za drahým benzínem jsou marže a zisk pumpařů. Ropa přitom zlevňuje

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Motoristé si v posledních měsících museli zvyknout na neustálé zdražování pohonných hmot, jejichž ceny od začátku roku trvale stoupaly. Na konci července byl benzín dokonce nejdražší od roku 2014, a to i přes to, že ropa na světových trzích zlevňuje. Podle Lukáše Kovandy, hlavního ekonoma Trinity Bank, je růst cen způsoben navyšováním marží ze strany benzínových pump. V příštích dnech však předpovídá zvrat v trendu a zlevňování nafty i benzínu.

Ceny nafty i benzínu v Česku po několikaměsíčním růstu stagnují, navzdory tomu, že cena ropy na mezinárodních trzích klesá. Cena ropy Brent se nyní propadla na 67,06 dolaru za barel a je nejníže od letošního května, na druhé straně cena benzínu byla na konci července nejvyšší od prosince 2014.

Podle ekonoma Lukáše Kovandy je růst cen nafty a benzínu oproti cenám ropy způsoben tím, že čerpací stanice navyšují své marže a zisk. „I když dnes tedy ropa stojí stejně jako koncem května, české čerpací stanice prodávají benzín průměrně za 33,80 koruny za litr, tedy o 1,70 koruny dráže než tehdy. Nafta nyní vyjde na 31,63 koruny za litr, což je rovněž o zhruba 1,70 koruny vyšší cena než tehdy. Čerpací stanice si evidentně navyšují své marže a zisk. Nahrává jim k tomu prostředí obecně rapidní inflace a mediálních zvěstí o ní. Ty používají jako záminku a zdůvodnění svého zdražování, ačkoli ve skutečnosti sami žádné přílišné inflaci nečelí. Právě proto, že ropa znatelně zlevňuje,“ uvedl v komentáři pro Echo24 Kovanda.

Ceny v příštím týdnu klesnou, předpovídá Kovanda

I přes současný (pro zákazníky čerpacích stanic) nepříznivý trend přijde podle Kovandy pokles cen benzínu i nafty. „Pohonné hmoty přesto v příštích sedmi dnech konečně zlevní, neboť je k tomu přiměje konkurenční tlak. Zlevnit by měly v rozsahu kolem patnácti haléřů na litr. Definitivně tak zvrátí trend, který trval od počátku letošního roku,“ předpovídá Kovanda.

Pohonné hmoty budou podle něj v příštích sedmi dnech zlevňovat i v dalších zemích, do nichž často cestují čeští řidiči. Benzín nyní natankují levněji než v Česku ve Slovinsku, v Maďarsku, v Polsku a tradičně v Rumunsku a Bulharsku. V Rakousku je cena benzínu srovnatelná. Na Slovensku, v Chorvatsku, v Německu, v Itálii či Řecku je pak benzín dražší.

Naftu natankují čeští řidiči levněji opět v Bulharsku a Rumunsku, ale také v Polsku. Srovnatelné ceny se dočkají v Rakousku a na Slovensku. V Maďarsku, ve Slovinsku, v Německu, v Itálii i v Řecku je pak její cena vyšší. „Cenu nafty v ČR snižuje letošní snížení spotřební daně z ní,“ vysvětluje.

Podle údajů společnosti CCS je benzin v současnosti o 5,86 koruny na litru dražší než před rokem. Za naftu platili motoristé v polovině loňského srpna o 4,20 Kč na litru méně.

 

, jaf

20. srpna 2021