„Ať to zaplatí ze svého“. Na Babiše se valí kritika za zpožděnou opravu dálnice D1
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Premiér Andrej Babiš (ANO) si za své rozhodnutí posunout o dva dny rekonstrukci jednoho z úseků na dálnici D1 vysloužil značnou kritiku. Kromě zdržení prací o osmačtyřicet hodin požaduje také stavební společnost Eurovia proplacení několikamilionové částky jako kompenzaci. Podle některých členů sněmovního podvýboru pro dopravu by měl Babiš částku zaplatit ze svého. Další premiérovi vzkazují, aby se nepletl do práce odborníkům svými neodbornými zásahy.
Odsunutí prací z minulého pátku na neděli způsobil premiér Andrej Babiš telefonátem řediteli Ředitelství silnic a dálnic Radku Mátlovi. Že předseda vlády odsunul několikaměsíční plánovanou rekonstrukci se navíc pochlubil na svém Twitteru. Na Babiše se však snesla kritika kvůli tomu, že za zdržení bude požadovat stavební firma několik milionů korun, které tak půjdou z peněz daňových poplatníků.
„Považuji to za klasickou ukázku PR politiky pana premiéra. Fakticky tím nic nevyřešil, pochlubil se statusem na sociálních sítích a my, daňoví poplatníci, to máme zaplatit? Byl bych rád, aby pan premiér domýšlel s Markem Prchalem tyto své PR nápady a také, aby tyto náklady zaplatil ze svého. Nepovažuji to za krok hodný opravdového státníka, ale takovou frajeřinku, kterou nám chtěl ukázat, jak skvěle to tady řídí, tento případ vlastně krásně ilustruje jeho styl práce v politice,“ řekl pro Echo24 bývalý ministr zemědělství a člen podvýboru pro dopravu Marian Jurečka (KDU-ČSL).
Podobně to vidí i místopředseda výboru Ondřej Polanský (Piráti). „Pan premiér velmi rád zasahuje do odborných otázek a témat, a téměř vždy k neprospěchu věci. Rolí politika je připravit a garantovat odborníkovi podmínky pro práci, a ne neodbornými zásahy vstupovat do věcí, kterým nerozumí jen proto, aby si politicky přilepšil. Oddálení modernizace abych lidem nedal důvod kritizovat považuji za ukázku ryzího populismu odkrývající také absenci širší vize,“ řekl pro Echo24 Polanský.
O tom, že Babiš velmi rád zasahuje do práce v resortu dopravy dokládá i mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl. „Takže skutečně potvrzuji, že jedním ze subjektů, se kterým jsme v pátek pozdě odpoledne komunikovali, tak to byl pan premiér. Stejně tak to byl pan ministr dopravy, policie, stavební firmy a podobně,“ řekl Rýdl s tím, že Babiš se velmi zajímá o dopravní rekonstrukce či uzávěry.
Podle Polanského by se dopravě měl věnovat pouze ministr Vladimír Kremlík a ne předseda vlády. „Pokud už pan premiér chce do dopravy zasahovat, měl by spíše pověřit ministra dopravy, aby při přípravě příštích modernizací důsledně posuzovali a vyhodnocovali dopady v podobě ztraceného času řidičů a cestujících jako ekonomických ztrát. A to nejen u silničních, ale i u železničních staveb, kde jsou možnosti objízdných tras omezené,“ řekl pro Echo24 Ondřej Polanský.
Opravu dálničního úseku na D1 mezi druhým a jedenáctým kilometrem na Brno odložil premiér Andrej Babiš dvě hodiny před plánovaným startem. Na zpoždění reagoval ihned poslanec ODS Stanislav Blaha, podle kterého bude tato akce stát minimálně deset milionů korun navíc k rekonstrukci. „Pane ministře, ŘSD, můžete mi, prosím, sdělit, kolik daňové poplatníky stojí na poslední chvíli oznámené odložení omezení na D1 v úseku Chodov-Modletice? Odhaduji minimálně 10 milionů na vícepracích! Drahý PR špás na překrytí personálního chaosu na ŘSD,“ uvedl Blaha na Twitteru.
Oprava začne až ve středu
Původně měla oprava dálnice začít minulý pátek večer. Po dvou dnech odkladu však silničáři začali se značením zúžení v neděli večer. Samotné práce tak místo pondělí začnou až ve středu. Směrem na Brno se dálnice zúží ze tří pruhů na dva a směrem do Prahy povede pouze jeden pruh.
Práce pak budou rozděleny do několika etap. „Práce zasáhnou také do sjezdů a nájezdů na dálnici, konkrétně v místě sjezdu Šeberov, Chodov. Tento bude v první fázi uzavřen a budou vyznačeny objízdné trasy. Na konci srpna pak bude několik dní uzavřena větev z D0 na Brno a doprava povede po vyznačených objízdných trasách,“ uvádí ŘSD na svých stránkách.