komentář

Kdo je Voldemort?

komentář
Kdo je Voldemort?

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

S jistou pravidelností se nám rozrůstá skandál s cenzurováním zpráv Organizace pro zákaz chemických zbraní (OPCW) o útoku chlorem loni na jaře v syrské Dumě. Psali jsme o tom před dvěma týdny v Týdeníku Echo (č. 49, Krtci v Haagu). Svědectví dvou whistleblowerů, že vrchní management organizace nechal přepsat závěrečnou zprávu o Dumě tak, aby mohla posloužit těm, kdo po zprávách o chemickém útoku ze strany vládních vojsk proti povstalcům (Džaiš al-Islam, opravdu žádní umírnění povstalci) prosadili odvetné bombardování Asadova režimu vojsky USA, Francie a Británie, je staré dva týdny. Protistrana, kterou v tomto případě představuje úzká skupinka „expertů“ na Sýrii vystupujících na velkých zpravodajských kanálech v Americe a Británii, neargumentovala k věci, omezila se na zpochybňování hloubky těch odhalení: bude to asi pořád tentýž zdroj, pán, který je s OPCW po dlouhé spolupráci z nějakého důvodu na válečné stezce. V závěrečné zprávě bylo k pochybnostem oněch expertů přihlédnuto, takže mnoho povyku pro nic. Neviděli jste žádnou předběžnou zprávu, jen sekundární korespondenci o zprávě.

O uplynulém víkendu ale britský nedělník Mail on Sunday a současně WikiLeaks tu výchozí předběžnou zprávu, respektive klíčové body textu zveřejnily. A z nich skutečně vyplývá, že redaktoři konečné verze zprávy OPCW z ní odstraňovali rušivé „detaily“ a nesrovnalosti – například mezi příznaky otravy u lidí na záběrech vysílaných loni na jaře do světa charitativní skupinou Bílé helmy a bojovými plyny, které prý Asadova armáda použila (nejdřív se mluvilo o sarinu, pak se přešlo na mnohem běžnější chlor). Velmi podezřele působí i zacházení s prací onoho prvního whistleblowera, jímž je dlouholetý inspektor OPCW z Jižní Afriky Ian Henderson. Když Henderson, který na místě v Dumě fyzicky byl, ve své pozdější studii dospěl k závěru, že granáty od plynu neprolétly do obou zasažených budov v Dumě střechou, ale že je spíš někdo na místě položil ručně, zprávu uložil do interního systému OPCW. Na zprávu nebyl brán zřetel, ze systému byla vyňata. A navrch kdosi z vedení organizace – reportér Daily Mailu ho zatím nejmenuje, říká mu Voldemort – vydal pokyn, aby kromě zprávy byl systém očištěn i od elektronické stopy po jejím ukládání: „Prosím vyjměte ten dokument ze systému. A prosím odstraňte všechny stopy, pokud nějaké jsou, po jeho odeslání do systému, po uložení, po čemkoliv dalším.“

Ta hrstka novinářů, která tento potenciální skandál obřích rozměrů sleduje – vedle Petra Hitchense z Mail on Sunday především mnoha novinářskými cenami obtěžkaný Jonathan Steele, dříve Guardian, odnedávna web Counterpunch –, evidentně ještě nevypotřebovala všechna odhalení, k nimž se dostali. Otázka je, co bude delší, jestli zásoba výbušných informací, které lze nějakou dobu dávkovat, nebo vůle hlavních médií aféru ignorovat. Rodící se megaaféra se týká i jich, tedy velkých médií, a naivity, s níž šířila cosi, co dost možná byla jen dezinformační kampaň zoufalých džihádistů, kteří honem rychle potřebovali, aby Západ bombardoval jejich postupujícího protivníka.

 

 

17. prosince 2019