Média počítají ztráty a přestávají vydávat některé tituly. Právo prodává na stánku více než MF DNES
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Koronavirus otřásá mediálním trhem. Velké mediální domy počítají ztráty a ruší, nebo omezují vydávání některých svých titulů. S výraznými propady prodeje na stáncích se potýkají všechny deníky, například MF DNES z holdingu Agrofert, který je ve svěřenských fondech premiéra Andreje Babiše (ANO), v pultových prodejích býval dlouhodobě na druhém místě, už přeskočilo Právo. Média se také potýkají s výraznými poklesy příjmů z inzerce, kvůli kterým dokonce snižují mzdy svých zaměstnanců.
Čtenost internetových médií v čase příchodu koronavirové epidemie sice prudce vzrostla, v květnu se však začala vracet na původní hodnoty. Mediální domy z toho navíc prakticky netěžily finančně, výrazně se totiž propadla cena internetové inzerce.
Naopak prodeje deníků na stáncích zaznamenaly v posledních dvou měsících razantní propad. Pultový prodej novin se v březnu oproti únoru propadl o 7 %, v meziročním srovnání dokonce o 16 %. Některá velká vydavatelství navíc v první polovině roku 2020 přistoupila podle informací deníku Echo24 také ke snižování mezd ve výši 10-15 %.
Nejčtenější český deník Blesk zaznamenal v březnu oproti únoru tohoto roku průměrný denní prodej 132 234, což je pokles o 7,2 %. Jen o něco nižší pokles zaznamenal i další bulvární deník Aha!.
Z deníků poklesl denní prodej na stáncích nejvíce ryze sportovnímu titulu Sport, jenž vydává Czech News Center, které vlastní miliardář Daniel Křetínský. Prodeje Sportu na stáncích se propadly meziměsíčně o 26,5 % na průměrných 14 929 výtisků. Právě sportovní odvětví bylo příchodem koronaviru razantně poznamenáno, prakticky všechny soutěže byly totiž ze dne na den zastaveny a nehrála se žádná utkání.
Prodej MF DNES na stáncích klesl mezi únorem a březnem o 3,8 %, přeskočil ho tak deník Právo, jehož propad byl o 0,7 procentního bodu nižší než v případě MF DNES. Zatímco té se prodalo v březnu denně průměrně 30 119 výtisků, Právo si průměrně koupilo 32 993 čtenářů.
Nejnižší propad zaznamenaly oproti únoru regionální Deníky, kterých se na stáncích prodávalo o 2,1 % méně. Velký pokles se týkal naopak Lidových novin (-6,5 %), které na stánku prodají 7150 kusů nebo Hospodářských novin (-5,5 %), kterých si v průměru denně na stánku prodá 2167 kusů.
Končí některé časopisy
Nižší prodeje, ale také rapidně klesající cena internetové reklamy, která se místy propadla až o 70 %, donutily některé mediální domy přehodnotit strategii a také zastavit vydávání některých periodik. Mafra, která vydává mimo jiné například MF DNES nebo Lidové noviny, zastaví časopisy Motor, Top Gear nebo Tina Bydlíme.
Mediální dům Economia ukončí od června vydávání měsíčníku Moderní řízení a s pátečními Hospodářskými novinami už nebude zároveň vycházet časopis Ego!. Právě vložené časopisy jsou přitom v tištěných novinách hlavním tahákem. Například čtvrteční příloha MF DNES zajišťovala v březnu ve čtvrtek až téměř čtyřnásobný prodej na stánku oproti jiným dnům. Podobné je to v případě sobotního Práva, kde je nárůst oproti prodejům v pracovní dny také téměř čtyřnásobný.
Periodicitu změnil také Týden, který vydává mediální magnát Jaromír Soukup z Empresa Media. Nově už nebude vycházet každý týden, ale pouze jednou za měsíc.