„Ajťáci“ pro Babiše
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Marketingovému týmu Andreje Babiše se někdy připisují až zázračné schopnosti – mágové mediální manipulace, kteří dokážou zmobilizovat velkou část nic zlého netušící veřejnosti na premiérovu podporu. A jistě jsou kolem Babiše lidé, kterým tohle vnímání rozhodně nevadí. Samozřejmě je ta pověst značně přehnaná. Ale na druhou stranu – občas se jim něco skutečně povede, to jeden prostě musí uznat. Babišův tým například velmi „zkušeně“ pojednal recesní protiakci zdejších IT pracovníků, kteří chtěli upozornit na podle jejich názoru předraženou státní zakázku na e-shop s dálničními známkami.
Měla stát přes 400 milionů korun, což některým lidem z oboru přišlo přemrštěné. IT specialista Tomáš Vondráček proto uspořádal tzv. hackathon, na který se sjelo asi šedesát programátoru, a ti e-shop přes víkend vytvořili zadarmo. Mohlo by to působit jako zesměšnění vlády, premiér ale z toho všeho nakonec vyšel jako vítěz. Mezi programátory se vypravil a přátelsky s nimi pobesedoval, tak nějak neformálně a od srdce, jak už to umí. Za jejich výkon je pochválil, naznačil, že by stát mohl plod práce víkendových brigádníků užít. S účastníky se fotil a snímek z hackathonu použil jako profilový obrázek na svou facebookovou stránku. Z vlády vyhodil ministra dopravy Kremlíka, zachoval se prostě podle mustru „dobrý král účtuje se svými špatnými rádci a nachází spojence v přirozeně moudrém lidu“. Nebo tak něco. Důvody toho kroku jsou rozvedeny v dalším hlášení, které se na Facebooku předsedy vlády objevilo, formulované samozřejmě se známou žoviální upřímností – od srdce k srdci. Historka s e-shopem je tam zasazena do kontextu dlouhé historie Babišova neohroženého a vysilujícího boje proti korupčnímu dědictví demokratických stran. Jako bonus je přidána hřejivě lidská příhoda z Čapího hnízda, kam dostalo pozvání patnáct nejaktivnějších premiérových fanoušků na Facebooku. „Měli jsme typický český oběd a všem moc chutnalo. Svíčková s karlovarským knedlíkem na farmě je legendární. Výborně jsme u ní pokecali tři hodiny. Na závěr jsme dali společnou fotku. Když se podporovatelé ptali ostatních, kdo všechno chce přijet, projevilo zájem víc než 1000 lidí za dva dny. Proto jsme se domluvili, že se potkáme nejdřív v užším kolektivu a v dubnu pozveme další zájemce, a předpokládám, že tentokrát to půjde do tisíců.“ To zní velice lákavě.
Z pohledu programátorů věc vypadá asi takhle: Vytvořili pro vládu něco zadarmo, umožnili premiérovi vítěznou PR ofenzivu, navíc mu poskytli důvod vyhodit ministra, jejž se potřeboval zbavit z jiných důvodů (viz text kolegy Petra Holuba v posledním čísle Týdeníku Echo). Za ty probdělé noci při tvorbě alternativního e-shopu to nepochybně stálo. Dalším krokem by mohlo být vyhlášení dobrovolné brigády na stavbu dálnice, případně dokončení opravy D1. Premiér se jistě taky přijede podívat, možná bude brigádníkům nalévat z várnice horký čaj, pak „dá společné foto“. Pro největší úderníky bude na Čapím hnízdě připravena svíčková.