Investice v Praze

Praha chce Nákladové nádraží Žižkov. Musí vyjednávat s developery

Investice v Praze
Praha chce Nákladové nádraží Žižkov. Musí vyjednávat s developery

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Pražský magistrát bude vyjednávat o nákupu Nákladového nádraží Žižkov ve variantě, která počítá se získáním pozemků na jižní straně objektu. Cenu za 62.200 metrů čtverečních určil znalecký posudek na 662 milionů korun. Magistrát zvažoval i menší variantu o 46.800 metrech čtverečních za téměř 581 milionů, kterou nicméně vyhodnotil jako méně výhodnou. Vyplývá to z materiálu, který schválili radní. Nákup nemovitosti rada města schválila loni v létě. O nákupu jedná Praha mimo jiné se společným podnikem Sekyra Group a Českých drah, který chce část nádraží využít na byty a nebytové prostory.

V budoucnu by měl v objektu nádraží sídlit například Národní filmový archiv, který by se měl finančně podílet na budoucí revitalizaci objektu.

Budovu nádraží vlastní České dráhy, které zároveň s developerskou firmou Sekyra Group v minulosti vytvořily společný podnik Žižkov Station Development. Na budovu nádraží má předkupní právo. Podle schváleného materiálu společnost podmiňuje svoji spolupráci tím, že se v budoucnu zapojí do rekonstrukce budovy a vybuduje tam bytové a nebytové prostory.

Komerční i rezidenční prostory by měly sloužit převážně k pronájmu, „nebude-li to limitovat jejich uplatnění na trhu,“ píše se v dokumentu. Nejméně polovina bytů by měla být malometrážních a určených pro dostupné bydlení. Část z nich bude vlastnit město.

Rozlehlá budova má být být rozdělena na tři samostatné objekty – severní křídlo, jižní křídlo a průčelní administrativní budovu. Popsaný další postup navrhuje také založení společenství vlastníků, kde by měla Praha majoritu, a případně i spolku pro koordinaci přestavby nádraží.

Přestavba by měla podle dokumentu vyjít na 1,6 až 1,9 miliardy korun v případě, že magistrát zajistí hrubou rekonstrukci a další uživatelé si prostory na své náklady upraví. Pokud by Praha platila všechno, musela by investovat asi 2,5 miliardy. V obou případech jde o náklady nezahrnující nákupní cenu.

Severně od nádraží plánuje postavit novou čtvrť developerská společnost Central Group, která v roce 2016 pozemky i s projektem koupila od britské firmy Discovery Group. Zatímco Britové chtěli stavět obchodní a kancelářské centrum, projekt Central Group za zhruba devět miliard korun má zahrnovat 2100 až 2600 bytů, park a školku. Začít stavět by společnost chtěla v roce 2020.

Osud prvorepublikové funkcionalistické budovy nádraží se v Praze 3 řeší už roky. Původně měla ustoupit výstavbě, po tlaku místních aktivistů však z demolice sešlo. Od roku 2013 je nádraží kulturní památkou. Stavba z 30. let 20. století patřila podle odborníků k nejmodernějším svého druhu v Evropě jak z hlediska technologie, tak z hlediska architektury.

,