Testování emisí

Skandál roste. Manažeři automobilek o testech na opicích i lidech věděli

Testování emisí
Skandál roste. Manažeři automobilek o testech na opicích i lidech věděli

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Manažeři německých automobilek vyjadřují šok a překvapení nad tím, že se škodlivost automobilových emisí v minulosti testovala na opicích, část z nich o tom ale podle serveru Spiegel Online věděla a nic proti tomu neměla. Televizní a rozhlasová stanice NDR zase informuje o tom, že se testy původně měly uskutečnit na lidech.

Testy škodlivosti emisí naftových vozů na opicích financovalo Evropské výzkumné sdružení pro životní prostředí a zdraví v dopravním sektoru (EUGT), které v roce 2007 založily automobilky Volkswagen, BMW a Daimler spolu s firmou Bosch. Pokusu, který se uskutečnil ve Spojených státech, bylo podrobeno deset opic, které podle deníku Bild musely ve skleněných klecích čtyři hodiny vdechovat automobilové zplodiny. EUGT kromě toho dopad různých koncentrací oxidu dusičitého (NO2) zkoumala i na lidech, i když výrazně jiným způsobem než na opicích.

To, že nyní vedení německých automobilek dává hlasitě najevo překvapení, že něco takového bylo možné, nechápe Helmut Greim, který byl šéfem výzkumné rady EUGT. „Samozřejmě výrobci aut věděli o testech na opicích a pokusných osobách. Nynější reakce členů představenstva automobilek je pro mě proto nepochopitelná,“ nechal se slyšet.

Zástupci koncernů se podle něj pravidelně účastnili zasedání výzkumné rady. Byli na nich informováni o už započatých i plánovaných pokusech, k nimž se také vyjadřovali. „V případě pokusů na opicích a lidech ale neměli žádné výhrady,“ poznamenal Greim, který sám provedené testy považuje za neproblematické.

Stanice NDR ve středu v souvislosti s dalším skandálem německých automobilek, které tentokrát čelí i tvrdé kritice vlády, uvedla, že se automobilové zplodiny měly původně testovat na lidech. „Původně jsme to chtěli testovat na lidech,“ připustil Jacob McDonald, tehdejší vedoucí testů na americkém institutu Lovelace, který pokus provedl. Kvůli tomu, že dieselové zplodiny byly v roce 2012 označeny za rakovinotvorné, se ale nakonec test uskutečnil na opicích.

,

31. ledna 2018